Jag har byggt en walk-in closet till min fru. Halva det angränsande sovrummet offrades och den "överblivna" halvan blir ett arbetsrum.
Innerväggarna i de rum jag ännu inte renoverat i mitt hus består av råspont-tretex-tapet. När jag renoverar så byter jag ut inneväggarna till råspont-osb-gips-renoveringsduk-färg. Jag använder renoveringsduken för att den ger en tilltalande yta att måla på och den blir hållbar. Skulle man råka komma åt väggen om man flyttar någon möbel så blir det inte fula märken. Vill man måla om så är det snabbt gjort utan att behöva greppa spackelspaden.
En vägg i garderoben hade jag tänkt att lämna helt ren bara med OSB eftersom den ändå inte skulle användas till annat än att skruva upp någon skåpstomme på, den skulle aldrig synas bakom alla kläder som hänger där ändå.
Men, jag råkade köpa lite för mycket renoveringsduk så jag provade att klistra den direkt på OSB skivorna i garderoben, alltså utan gips under. Det sitter nu som berget och resultatet blev förvånansvärt bra med tanke på att inga skarvar eller skruvskallar är spacklade.
Finns det egentligen någon anledning att använda gipsskivor när resultatet blev så bra med bara OSB? Har jag burit alla gipsskivor helt i onödan under åren? Jag förstår att om man inte har isolering i innerväggarna så blir det som en trumma och dålig ljudbild i rummet. Om jag renoverar resten av huset med bara OSB och renoveringsduk blir det då osäljbart i framtiden?
Innerväggarna i de rum jag ännu inte renoverat i mitt hus består av råspont-tretex-tapet. När jag renoverar så byter jag ut inneväggarna till råspont-osb-gips-renoveringsduk-färg. Jag använder renoveringsduken för att den ger en tilltalande yta att måla på och den blir hållbar. Skulle man råka komma åt väggen om man flyttar någon möbel så blir det inte fula märken. Vill man måla om så är det snabbt gjort utan att behöva greppa spackelspaden.
En vägg i garderoben hade jag tänkt att lämna helt ren bara med OSB eftersom den ändå inte skulle användas till annat än att skruva upp någon skåpstomme på, den skulle aldrig synas bakom alla kläder som hänger där ändå.
Men, jag råkade köpa lite för mycket renoveringsduk så jag provade att klistra den direkt på OSB skivorna i garderoben, alltså utan gips under. Det sitter nu som berget och resultatet blev förvånansvärt bra med tanke på att inga skarvar eller skruvskallar är spacklade.
Finns det egentligen någon anledning att använda gipsskivor när resultatet blev så bra med bara OSB? Har jag burit alla gipsskivor helt i onödan under åren? Jag förstår att om man inte har isolering i innerväggarna så blir det som en trumma och dålig ljudbild i rummet. Om jag renoverar resten av huset med bara OSB och renoveringsduk blir det då osäljbart i framtiden?
Hur gjorde du vid skarvarna? OSB är ju inte döda och rör sig och det är heller ingen fasad kant.
Jag har ett kallförråd jag skulle vilja klä in, jag tänker antingen panel, eller OSB eller OSB+gips, men gips är ju inte perfekt i "kallställda" utrymmen tror jag.
Vill ändå ha det hyfsat snyggt och lätt att hålla rent (rå OSB samlar damm och är fult och stickigt).
Kanske OSB + väv funkar? För mig är synliga skarvar ingen issue, kommer ändå vara hyllor på väggarna...
Jag har ett kallförråd jag skulle vilja klä in, jag tänker antingen panel, eller OSB eller OSB+gips, men gips är ju inte perfekt i "kallställda" utrymmen tror jag.
Vill ändå ha det hyfsat snyggt och lätt att hålla rent (rå OSB samlar damm och är fult och stickigt).
Kanske OSB + väv funkar? För mig är synliga skarvar ingen issue, kommer ändå vara hyllor på väggarna...
Klicka här för att svara
