T
Hej,
Jag har en balkong med staket där stolparna står direkt på taket som är pappat med tjock takpapp och extra lager under stolparna, detta för att slippa genomförning,
Stolparna är några år och av tryckimpregnerat virke.
Nu är deom nere för målning och jag såg någon liten rötskada som är fixad.

Så bör man ställa stolparna i något impregerande/rötskyddande innan man målar dom?
Bär man ha någon slags distans under när man sätter tillbaka dom, som dock inte riserar pappen?
dom är funga 125X125
Tips?

T
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag har en balkong med staket där stolparna står direkt på taket som är pappat med tjock takpapp och extra lager under stolparna, detta för att slippa genomförning,
Stolparna är några år och av tryckimpregnerat virke.
Nu är deom nere för målning och jag såg någon liten rötskada som är fixad.

Så bör man ställa stolparna i något impregerande/rötskyddande innan man målar dom?
Bär man ha någon slags distans under när man sätter tillbaka dom, som dock inte riserar pappen?
dom är funga 125X125
Tips?
Funderar på om man ska såga av dom 2.5cm och skruva på en fot runt om - som en kjol som stolparna kan vila på, så själva stolpens undersida är i luften. Då kan man ju bara skruva av kjoldelarna och byta i fratiden.
En kjol av 22x45 fasad kanske?
Vad tror ni hemmaproffs om detta?

Slakta en gammal (eller ny) skärbräda av plast och såga till rektanglar, säg 100x100 som du fäster i mitten under varje stolpe. På så vis kommer stolpens undersida att hållas betydligt torrare.

• Gilla
turbo100
  • Laddar…
T
V vectrex skrev:
Slakta en gammal (eller ny) skärbräda av plast och såga till rektanglar, säg 100x100 som du fäster i mitten under varje stolpe. På så vis kommer stolpens undersida att hållas betydligt torrare.
Låter vettigt.
Jag fick tanken på typ golvplattor i plast, dom har lufthål och kanske funkar bra som distand.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...golvplattor-och-plastgolv/golvplattor-019171/
Kanske spika dit sådana och såga rent runt om - synd dom inte är svarta..
Sen får jag hoppas dom inte smälter igenom pappen när det är 35+ och solgass..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.