Hållfasthetslära har aldrig varit min specialitet. Någon som har en uppfattning?
Vilken håller bäst?
Två trädörrar med förstärkta hängslen och röda pilar som markerar hållfasthetspunkter. Fråga om vilken konstruktion som är starkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var lite ”finn fem fel” över de 2 bilderna.

Om jag ser rätt såhär på kvällen så är det enda som skiljer huruvida överliggare och underliggande på dörren går hela vägen ut i dörrsidorna?

Är det enda skillnaden så skulle jag vilja säga att det kvittar, det viktiga är hur infästningen mellan ramstyckena på dörren är gjorda.

Något typ av kors (alltså en snedsträva) i dörren är det som hade gjort störst skillnad.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Nja, något kryss vill jag helst inte ha. Varje 2" 5 alt 6 kommer att fästas med träplugg, lim och skruv. Minns inte hur jag spontant ritade dem först men misstänker att den vänstra ger bättre styrsel.Hak-gångjärnen bör nog uppgraderas.....

Mikael_L
Dina två alternativ är så gott som likvärdiga, dvs lika dåliga.
(Välj det som du tycker är snyggast)

Det enda du måste tänka på är hur du ska undvika att dörren sjunker på motsatt sida av gångjärnen och blir en romb istället för en rektangel.
Och där spelar dina två presenterade val ingen större roll, utan det som betyder något är diagonala strävor eller att man sätter in en formstabil skiva i någon, eller alla, speglar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.