620 läst ·
3 svar
620 läst
3 svar
Block and beam på svenska
Block and beam verkar poppis i Storbritannien men jag hittar ingen motsvarighet i Sverige. För den som undrar så är det ett alternativ till att t.ex. gjuta ett mellanbjälklag. Allt jag hittar i Sverige är lättbetongelement för industriell produktion, inget för hempulare. Block and beam kanske bygger lite högre och det går inte att gjuta in golvvärme men det verkar mycket smidigt så länge balkarna är hanterbara. Jag vill INTE ha trä och att själv dimensionera armering och gjuta känns avskräckande.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Du får gärna länka till vad du tänker på när du skriver block and beam.
Jag tycker det låter lite som Erge-bjälklag.
Men vet inte om det produceras idag.
Edit: missade mellanbjälklag, tror nog bara erge användes till krypgrund.
Jag tycker det låter lite som Erge-bjälklag.
Men vet inte om det produceras idag.
Edit: missade mellanbjälklag, tror nog bara erge användes till krypgrund.
Tja, till att börja med så kallas det nog "Beam and block" och inte tvärt om😀 Det är i princip prefabricerad balkar formade som ett upp och nedvänt T. Flänsen gör att man kan fylla mellanrummen mellan balkarna med block.13th Marine skrev:
https://www.dagroundworksltd.co.uk/...am-and-Block-flooring-Eastleigh-960x870-1.jpg
Finns mängder med webbsidor för att dimensionera. Jag ser direkt att jag skulle kunna köpa T155S som är 4.2m, väger 140 kg och är 155 mm höga. Med den vikten per balk så kan jag ju själv flytta dem och bygga golv i lugn och ro.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Ser ut som det som kallas Erge-bjälklag.P perror skrev:Tja, till att börja med så kallas det nog "Beam and block" och inte tvärt om😀 Det är i princip prefabricerad balkar formade som ett upp och nedvänt T. Flänsen gör att man kan fylla mellanrummen mellan balkarna med block.
[länk]
Finns mängder med webbsidor för att dimensionera. Jag ser direkt att jag skulle kunna köpa T155S som är 4.2m, väger 140 kg och är 155 mm höga. Med den vikten per balk så kan jag ju själv flytta dem och bygga golv i lugn och ro.
Har ett sånt på ena delen av huset, men det är från 71 😬
Har dock inte sett något i Sverige idag, men kanske någon som är mer i byggsvängen vet 🤔
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden