Byggmaterial & Byggteknik
holmberg87: Taklister osv är bäst att plocka ner och göra nytt. Bara måla efter om du får någon skada men är du försiktig och skär innan du bryter går det oftast bra
Jarlingar: Skär upp en gummislang som är lite mindre så du kan sträcka den över hjulet. Tror Jula har billiga reservslangar till deras pirra.
BjörnBygger: Tack för svar. [citat] Brukar vara kolsyra när det är lågt pH, men jag är inte säker. pH 5,9, vilket inte är ovanligt i brunnar ute i landsbygden. Kollade lite på rostfritt men hittade inte så mycket bra delar. Har du tips på sajt? [citat] Har du lyckats bra med det själv? C-c mått? Har testat på diverse ställen och får inte till det. [citat] Har Googlat ordentligt efter
martinradbo: Jag har byggt en vanlig utetrappa till en altan och skall nu få till en handledare. Det skall inte vara vara något staket på sidorna i övrigt utan bara en handledare. Överst och nederst finns en lodrät stolpe som jag kommer snesåga och lägga handledaren uppepå. Då jag inte vill fräsa något själv söker jag en rundad handledare som är skön för handen att hålla i. Något åt det
fsn: [citat] Det där med "i eller skaplig näthet till Göteborg" gick dig helt förbi eller?
snowjim: Egentligen hade det nog varit bäst om man kunnat fästa topstenen provosoriskt tills man bestämt vad för belysning som ska göras om någon alls. Finns det något som man skulle kunna fästa stenen och som håller hyffsat men som går att få av när jag väl ska sätta in ljus? Dubbelhäftande matt tejp känns inte så säkert, en aning stenlim kanske men det är dyrt för bara få droppar
hocky54/håkan: Har ett falsat plåttak som har flagnat här och där.Har nu tänkt sätta ett nytt plåttak på de gamla som är helt...Men frågan är vad sätter man för underlag till nya taket att de inte blåser bort vid första stormen???Mvh Håkan:)
Viktor Eriksson: Vi har en farstu och ovanpå farstun så är en balkong. Den har vi nu rivit bort allting från och ska bygga in. Men jag blev osäker på hur jag ska "skarva" vidare på reglarna som kommer upp från undervåningen. Vad bör man tänka på. Så här ser det ut nu: [bild] [bild] Detta är ett försök i sketchup att återskapa det: [bild] Det är alltså 45x145 som kommer upp nerifrån men som
Chetic: Tittade runt lite och hittade en ytterst minimal antydan till liknande sprickor (kors) på andra ställen i rummet. Korsen upprepar sig systematiskt. Det kan absolut vara skarvarna till gipsskivorna som har spruckit! Men hur kommer det sig då att korset i mitten av rummet där belastningen är som högst också är värst sprucket? När ska man börja oroa sig?
justusandersson: Den lätta balkongväggen gör att jag tror att bärningen ligger på de tvärgående mellanväggarna, trots förekomsten av "ryggväggen".
prototypen: Pinnarna kanske går att vrida tills limpluggen går av.
BirgitS: Man bör nog inte bygga in problem utan det är viktigt att kunna kolla om det blir värre med tiden för om det fortsätter kan det nog bli stora skador. Kan ju påverka ytterväggarna också.
Distordera: [citat] Ok, det låter betryggande! Jag hängde mig i händerna i taket och det verkar sitta, det är väl över tid jag oroar mig lite. Efter torkning och sättning.
leby: Slamma utsidan under mark sen podrän följt av fiberduk.
useless: Ikeas motsvarande prylar man hänger upp draperier med har två insexskruvar som låser wiren i 'gängterminalen'. https://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/dignitet-stalvajer__AA-1362547-2_pub.pdf
justusandersson: Plattorna ska vara rejält tjocka, gärna 8 mm.
hemmabygg: [citat] Hej devnull! Väcker liv i en gammal tråd apropå det du skrev att asbestpackning fanns i gamla Veluxfönster. Då jag själv har ett takfönster från 70-talet i mitt badrum blir jag nyfiken vad den packningen kan sitta? Är det något som är inneslutet i tvåglasfönstret (och därmed minskar risken att fibrer frigörs) eller fanns det i det tätband som sitter mellan fönster och
Ejo: Tack för era svar, Ok. kanske är en trä då, jag ska riva ner väggen i annat ärende, så jag får ju reda på sanningen såsmåningom antar jag. Jag gillar dock att veta vad som väntar när jag river ;) /Ejo
a2011: Och jag kan nu efter ytterligare googlande konstatera att missljudet beror på att någon rivit en vägg under golvet med missljud och gjort ett kök av vad som måste varit ett litet kök och ett litet matrum. Genom att lägga en balk i taket borde jag bli av med problemet. Hittade en blogg om ett exakt likadant hus som hade exakt samma problem: http://www.westlings.nu/?page=34 :)
nzsc: Det är liksom det jag vill veta. ;) Finns i Tyskland vet jag. Men här hemma då?
Andreas_kalmar: Japp det är nog beroende på leverantör tror dock inte det blir nån större skillnad på bygghöjd
snowjim: Kan konstatera att det såklart inte gick att slå bort med klubba, men borrhammaren inställd på hammare fungerade långt över förväntat, egentligen som vanligt ;). Fick lås bitarna snabbt och enkelt, dessutom kunde jag återanvända 2 av dem.
justusandersson: Grundprblemet är nog att stolparna har varit målade med diffusionstät färg (t.ex. akrylatfärg) på alla sidor. Du får byta ut dem och använda en diffusionsöppen färg, t.ex. linoljefärg eller alkydoljefärg.
Hajjen: [citat] Japp, man får en synlig balk så det beror ju lite på hur övriga fönster ser ut. Går även att måla i valfri färg så den kan smälta in bättre... Men du fick ett alternativ i alla fall :-)
blackarrow: Sätta en 45*170 är ju inga konstigheter hållfasthetsmässigt. Dra om lite el och nätverk är ju lite tråkigt men inte svårt. Sätta ett plattjärn och genomgående bult tilltalar mig, men dimensioner och antal bult har jag ingen känsla för.
justusandersson: Ultralam är ryska balkar. De har en hemsida med adress ultralam.com. Där finns tekniska uppgifter. Om balkarna saknar typbeteckning kan du alltid räkna dem som tillhörande den svagaste kategorin. Det krävs dock vissa kunskaper i hållfasthetslära för att kunna tolka uppgifterna. Viktskillnaden mellan plåt och betongpannor är inte så stor i förhållande till normala snölaster.