Jag bor i en 1,5-plans villa med inredd övervåning som jag nu tänker renovera. Eftersom den saknar ångspärr är prio ett att plasta in den. Övervånimgen består av två rum och ett badrum. Det finns alltså några innerväggar som krånglar till inplastningen. Hur hanterar jag bäst plastens skarvar med innerväggarna? Det är ju liksom lite knivig att plasta in taket "ovanför" väggen ...

Alla tips och glada tillrop uppskattas!

Veronica
 
Vik ner plasten på innerväggen och tejpa ordentligt mot befintlig väggbeklädnad, minst 20 cm, sedan på med ny väggbeklädnad. Jag tror att den luft som passerar genom innervägg och sedan upp på vindsisolering och kondenserar är minimal. Om du har träreglar som utlägg så är det svårt för luften att passera dem. Men om du bedömer att det kan ske så borra hål i väggen på lämpliga ställen och spruta in fogskum som komplement till plasten.

Åke
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.