Att korta ner spännvidderna för bjälkarna är en bra start. Sedan är det bara att räkna hur stor yta som ska bäras av varje stolpe.

D daugaard skrev:
gissar på att dina 95x95 pelare fixar mellan 1,5 till 2ton styck vid 3m längd, och många stolpar ser ut att va kortare = klarar mer last. Är det verkligen stolparna som sviktar? Känns mer som att ni har för klena bärlinor eller för lång spännvidd på bärlinorna. och är det så hjälper inte kryss mycket.
Förmodligen felar dimensioneringen av bärlinorna. Oftast så behöver man inte räkna så noga på stolparna om man anpassar antalet stolpar efter hur lång spännvidd bärlinorna klarar. Bärlinorna blir ofta den svaga punkten (om man använder vanliga dimensioner av konstruktionsvirke (: )
= Ovanligt med svikt pga. för klena pelare desto vanligare med svikt pga. underdimensionerade bärlinor

Har inget sviktande golv. Men hela altanen kan jag få att svaja genom att rycka i stolparna (de nya känns faktiskt stabilare redan) eller gunga stående på altanen.

A Awes78 skrev:
Har inget sviktande golv. Men hela altanen kan jag få att svaja genom att rycka i stolparna (de nya känns faktiskt stabilare redan) eller gunga stående på altanen.
Men beror inte det helt enkelt på att du inte har några snedsträvor eller kryss mellan de höga stolparna då?

A Awes78 skrev:
gungar den i sidled? då kanske det hjälper att skruva snedsträvor under golvet för att låsa konstruktionen

Som din altan är byggd kan du ha tre olika typer av stabilitetssproblem. 1) Stolpkonstruktioner utan diagonaler och skivor är inte stabila, särskilt inte mot rörelser i sidled. Diagonaler i däckets plan löser detta problem. 2) Sviktproblem, dvs däcket rör sig för mycket i vertikalled när du går på det. Det beror på att bjälkarna har för klena dimensioner i förhållande till spännvidden. Enklaste åtgärden är att minska spännvidden. Det kan också bero på att trallen är för klen i förhållande till c/c avståndet. 28 mm trall med c/c 600 mm är tillräckligt. 3) Utböjningstendenser hos de långsta stolparna, som kan ge en lite gungande känsla. Åtgärdas med kortlingar eller liknande på halva stolphöjden.

Jag skulle tro att snedsträvor kan minska svajet ja.
Men mellan stolparna eller under golvet ?
Hur menar du under golvet ?

Det spelar egentligen inte så stor roll var du fäster dem. Det brukar vara enklast att fästa dem på bjälkarnas undersida. Från fasaden ut till ytterkanten i ca 45 graders vinkel. Med din stora altan behöver du flera i ett zick-zack mönster.

J justusandersson skrev:
1) Stolpkonstruktioner utan diagonaler och skivor är inte stabila, särskilt inte mot rörelser i sidled. Diagonaler i däckets plan löser detta problem. 3) Utböjningstendenser hos de långsta stolparna, som kan ge en lite gungande känsla. Åtgärdas med kortlingar eller liknande på halva stolphöjden.
1: diagonaler och skivor är det som strävor fast korta längst upp på stolpen ?

2: inga svikande golv. Vi har 28mm golv på 195x45 bjälkar.

3: hänger inte med hur kortlingarna ska skruvas tyvärr

Redigerat:
1) Ungefär så här:
3D-rendering av en tom träregelkonstruktion på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3) Se min bild i ett tidigare inlägg.inlägg.

4) Stäng av rättstavningskontrollen i din webläsare. Kortlingar blev kittlingar.

Aha. Den varianten har jag inte sett innan.
Japp då förstår jag hur du menar med kortlingar.
Oj sorry.

A Awes78 skrev:
Ok. Bör jag bygga kryssen i samma stolpmaterial som stolparna ?
Känns som det blir tungt.
Nej det behöver du inte. Använd 45x95 eller 45x70 kanske ser snyggare ut eftersom de kommer inte lite mer på stolpen

Märkligt! När jag läste tråden lr inlägget på förstasidan syntes inte alla efterkommande svar..
Hehe mitt inlägg blev därför ganska sent

Ok hehe.
Men det gör inget. Jag välkomnar alla tips och idéer.

Då har jag bytt alla stolpar och den yttre bärlina/ regeln.
Stolpar, från 2 st ihopskruvade (eventuellt limmade) 45x95 till 95x95 stolpar.
Yttre bärlina 45x195 med skarvar utanför plintarna och slarvigt ihopskruvade på baksidan med brädlapp.

Nya reglar med alla skarvar på stolpe och plint. Skruvade med 4 st 6,0x80 på stolparna och 4 st 6,0x100 på varje bjälke.
Samt balkskor skruvade med 16 st ankarskruv per sko/ regel.

Känns redan betydligt mindre svajigt faktiskt.

Återstår, snedsträvor från stolpe till yttre bärlina/regel.
En stolprad i mitten av altanen för att öka bärigheten.
Spännband (brädor) i zick Zack mönster under altanen och bjälkarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.