Hej på er,

Någon vet en återförsäljare som säljer plastpanel likt bifogade bilder i Sverige?

Mvh Patrik

• Vit plastpanel monterad på tak med en fönsterskymtning i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastpanel på betongtrappa i trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det där ser ut som en ytterpanel som såldes förr , var populärt med den sorten på 70 talet , men föll för ålderstrecket då dom vittrade i solljuset och blektes rätt bra

Nu blir man nyfiken, varför i hela friden man vill ha sådant?
Jänkarna bygger ju fortfarande nytt med sådan panel iaf, har sett den i massor i södra usa som ytterpanel, så det borde gå att få tag på.

G guggen skrev:
Nu blir man nyfiken, varför i hela friden man vill ha sådant?
Jänkarna bygger ju fortfarande nytt med sådan panel iaf, har sett den i massor i södra usa som ytterpanel, så det borde gå att få tag på.
För att inte skriva en hel roman om mitt problem ska jag försöka fatta mig kort-

Hur jag än försöker att behandla badrumstaket i vår lägenhet (våtrumsfärg,spackla slipa etc) så sätter sig svartmögel och färgen krackelerar efter någon månad.

Nu vill jag sätta något annat som inte tar en evighet att montera och som mögel ej sätter sig på/ lätt att torka av om fallet blir så.

Det låter som att problemet är dålig ventilation. Varför inte åtgärda det?

PatrikStarfish PatrikStarfish skrev:
För att inte skriva en hel roman om mitt problem ska jag försöka fatta mig kort-

Hur jag än försöker att behandla badrumstaket i vår lägenhet (våtrumsfärg,spackla slipa etc) så sätter sig svartmögel och färgen krackelerar efter någon månad.

Nu vill jag sätta något annat som inte tar en evighet att montera och som mögel ej sätter sig på/ lätt att torka av om fallet blir så.
useless useless skrev:
Det låter som att problemet är dålig ventilation. Varför inte åtgärda det?
Självdragsventilationen som följer med bostaden är felfri och uppöppnad så mycket det bara går. Även testat med badrumsfläkt (fy fy) hjälper ej. :(

R
Har du någon lägenhet ovanför dig , är det betongtak direkt , ett undertak , kanske det inte är från dig utan fuktslag från ovan på något vis , har förekommit förr

R rävlyan skrev:
Har du någon lägenhet ovanför dig , är det betongtak direkt , ett undertak , kanske det inte är från dig utan fuktslag från ovan på något vis , har förekommit förr
Jag har lägenheter ovanför mig.

Det är betongtak direkt som det är idag.

Det är inte från grannen, det kan jag svära på.

Problemet ligger i att vi är 2 vuxna, 2 barn och en tvättmaskin på endast 1 badrum.
Svartmöglet/färgsprickningen är ganska koncentrerad ovanför duschkabinen vi har och avtar ju längre därifrån man kommer.

Men andra tips än plastpanelen jag har i tankarna mottages tacksamt.

R
Då ligger den duschen ovanför din , och brunnen där direkt ovan din dusch . bör nog kollas lite mer
var fukten kommer ifrån , det verkar vara rätt lokalt i taket som du säger
Hur det med brunnarna , gamla gjutjärn och gjutjärnsrör eller ombyggt , är det blött eller bara fukt det verkar komma rätt snabbt som du säger
Hur är det , blir det droppar i taket så du behöver paraply

Monterar du en plastpanel mot taket så kommer fukten att lägga sig mellan plasten och taket, resten säger sig självt...

Ditt problem är inget problem utan vardag för väldigt många familjer. Hos er är det något annat som spökar.

R rävlyan skrev:
Då ligger den duschen ovanför din , och brunnen där direkt ovan din dusch . bör nog kollas lite mer
var fukten kommer ifrån , det verkar vara rätt lokalt i taket som du säger
Hur det med brunnarna , gamla gjutjärn och gjutjärnsrör eller ombyggt , är det blött eller bara fukt det verkar komma rätt snabbt som du säger
Hur är det , blir det droppar i taket så du behöver paraply
Nej, grannen och jag har dusch på motsatt sida och vi har båda golvbrunnen ungefär mitt i badrummet.
Vår tvättmaskin står idag där vår dusch var vid vår inflytt.

Föreningen har nyligen rensat frånluftskanalerna och gjort relining på avlopp och dragit in utanpåliggande vatten överallt i vårt hus.
Gjutjärnsbrunnarna är kvar.

Badrummet är ju fuktigt ofta eftersom det används flitigt, men vi har ej behövt paraply ännu. :)

R
Bara spånar lite
Normalt går brunnarna och handfat till samma stam som toaletten , vet du hur rören i golvet går och var stammen går ner genom huset

R rävlyan skrev:
Bara spånar lite
Normalt går brunnarna och handfat till samma stam som toaletten , vet du hur rören i golvet går och var stammen går ner genom huset
Det uppskattas, tack till alla som hjälper mig!

Jag tror jag ska testa ge mig på att behandla ”betongtaket” en sista gång och hoppas att det
blir helt tätt av våtrumsfärgen.

R
Försök att ge SpackelFredrik, ett PM finns på forumet och han verkar ha koll på det mesta i din väg

Det kan ju vara att fukten kondenserar i taket då betongen är relativt kall också. Kyla (likväl som värme) flyttar sig gärna med betongen. I min förra lägenhet så kondenserade vattnet till droppar i taket pga att taket alltid var kallare än rumstemperaturen under nio månader av året (översta våningen i huset, ouppvärmd vind ovanpå). Huset var ju inte på 50-talet designat för modern duschning.

Jag har förresten liknande problem i mitt nuvarande suterränghus, men på sommaren. Betongen i väggarna kyls av marken, vilket gör att det ofta är väldigt svalt i badrummet --> kondens i taket och på väggarna när man duschat. När det är som värst torkar jag taket efter duschningen med en mopp...
...men oftast räcker det att ha på handdukstorken på lite extra värme även på sommaren.

Kondens är nästintill omöjlig att komma ifrån annat än genom att värma upp rummet mer. Men tillräcklig ventilation måste man ha också!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.