10 047 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Val av skruv till trappa i slänt
Ser väldigt gediget ut, men ser ingen pilsner på trädäcket vid arbetet. Eller hålls den i den lediga handen?F fsn skrev:[bild] [bild]
Gjorde en liknade trappa för nån månad sen men vagnstycken i varmgalvat VKR 200x100x5. Stegbredd på 1850mm.
Jag tror det går helt utmärkt att bygga som du tänkt dig och det kommer inte att spela nån direkt avgörande roll om du använder 45 eller 34mm konsol. Jag skulle hellre öka profilhöjden konsolen till 70 eller 95mm om det går. Fasar man hörnen på konsolen så kanske det funkar.
En 45mm bred konsol ger lite mer virke att skruva stegen i med. Är det nån oro för vagnstyckena (vilket jag inte tror det är) så bara dubbla och skruva ihop två 45x195 så du får ett vagnstycke på 90x195.
Fräsa eller såga ut skulle jag absolut inte göra om man är det minsta orolig för vagnstyckets hållfasthet.
Edit, zoomade in nu, och hittade 2 stycken (och 2 tomma glas). Då är det godkänt!
Jag var med på det men är inte steget djupt nog för att täcka hela spåret i vagnstycket så kanske det ser lökigt ut? Och vagnstycket blir försvagat.Ymer skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Sen behöver man inte överdriva heller..........det är inte många altaner och trappor av den där karaktären som har evigt liv iallafall. Finns ju dom som kan lägga ner hela sin själ på små detaljer som inte ens syns och sen är den ändå lika risig efter en fem år iallafall........
Behöver hjälp!
Har äntligen fått tummen ur & påbörjat mitt trapprojekt. Hursomhelst, eftersom trappan ansluter till mitt trädäck vill jag ju såklart att första plansteget ska ansluta till tralländan. Effekten av det blir att första stegbrädan sticker utanför vagnstyckenas inre kant (röd pil). Det kan jag leva med, men vill inte ha det så för resten av stegen. Försökte mig på att justera detta (för att bibelhålla steghöjden) för efterkommande steg, men effekten ser ni på bilden - för varje steg hamnar plansteget längre & längre in på vagnstyckena (!). Resultatet av att ha byggt såhär känns lite som planstegen nu inte följer vagnstyckernas vinkel/lutning, därav förskjutningen. Förstår ni vad jag menar?? Jag kan ju såklart fixa till detta genom att lägga första planstegsbrädans yttre kant i linje med insidan av vagnstycket (som på plansteg 2), men då får jag en ful glipa på ett par centimeter. Kan ju iofs klyva ett plansteg för att täppa igen glipan eller hur hade ni löst det hela?
Har äntligen fått tummen ur & påbörjat mitt trapprojekt. Hursomhelst, eftersom trappan ansluter till mitt trädäck vill jag ju såklart att första plansteget ska ansluta till tralländan. Effekten av det blir att första stegbrädan sticker utanför vagnstyckenas inre kant (röd pil). Det kan jag leva med, men vill inte ha det så för resten av stegen. Försökte mig på att justera detta (för att bibelhålla steghöjden) för efterkommande steg, men effekten ser ni på bilden - för varje steg hamnar plansteget längre & längre in på vagnstyckena (!). Resultatet av att ha byggt såhär känns lite som planstegen nu inte följer vagnstyckernas vinkel/lutning, därav förskjutningen. Förstår ni vad jag menar?? Jag kan ju såklart fixa till detta genom att lägga första planstegsbrädans yttre kant i linje med insidan av vagnstycket (som på plansteg 2), men då får jag en ful glipa på ett par centimeter. Kan ju iofs klyva ett plansteg för att täppa igen glipan eller hur hade ni löst det hela?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du får nog backa några steg... Det ser tokigt ut. I en rak trappa måste stegdjup och steghöjd vara konstant. Kontrollera också att du följer trappformeln (2 gånger steghöjden plus stegdjupet skall bli 60-63 om du mäter i cm). Sätt en extra trallbräda mellan däcket och det nedersta steget.
Tack för återkopplingen. Har nu korrigerat nedersta plansteget så att dess ytterkant ligger i linje med vagnstyckets överkant & då blev det rätt till slut. Ja det får bli en anpassad trallbräda mellan trappa & trall när allt är klart.J justusandersson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
