Hej håller på med ett fd föråd/garage som jag har tillägsisolerat och nu håller jag på med att rickta upp taket.
Skall sätta råspont i taket tjockleken på denna är 28 mm. Frågan jag har kan jag sätta reglarna på ett avstånd 800 mm cc??
Kan förtydliga konstruktionen i taket. Platt tak, självbärande stomme, med ett redan befintligt
regelverk (detta är ej bärlinan)som ligger på 400 cc.

Tacksam för ett snabbt svar... Står med spikpistolen i handen och kliar mig i huvudet.

Hmmm njaaa tog kanske i lite för mycket råsponten är nog bara 22...
Men som du säger så borde det inte vara några problem men ställer frågan för att vara på säkra sidan....
Men tack för ett snabbt svar..
Spikpistolen börja bli lite tung nu hehehe

Mikael_L
Har du 95mm spånt?

Jag hade 95mm och "fuskade" och spikade bara med en spik vid varje takstol.
Förutom de tre första raderna vid takfoten, de två sista vid nock och vid yttersta takstolen vid gaveln, på dessa ställen spikade jag med två spik.
Jag körde också med 65mm spik.

Jag vet inte riktigt hur rätt det är, men jag har sett rekomendationer på att det räcker, samtidigt vet jag att många spikar med två spik överallt. Kanske bara av gammal vana?

Men sen när 8 ton takpannor kom på så kan jag inte riktigt se hur det där inte skulle räcka. Samt att jag bara har 30° taklutning.

Gammal tråd - samma fråga:

Duger det med regelavstånd 800-1000 i en vägg med 17 mm råspont plus gips? E ju trevligt om väggen håller för nån hylla eller en tv, utan att svajja.

Mikael_L
cc 600mm och enkelgips är ju rätt så standard, så ökar du till cc800 men samtidigt lägger till 17mm råspont kan det knappast bli klenare eller svajigare.
Jag tror nog att även med cc1000 så blir det nog bra.

Men OK, jag gissar bara, dock efter bästa förmåga och med all den kunskap och känsla jag kan uppbåda.
Jag skulle själv helt utan omsvep chansa på cc800 utan att vara det minsta orolig. Och jag tror nog att jag även ganska lätt skulle kunna ha cc1000.

Men ändå undrar jag lite, varför vill du glesa ut reglarna lite? Det är ju åtminstone inte några stora pengar i några extra meter regelvirke ...

• Gilla
Strip
  • Laddar…
Nä några pengar är det ju inte. Jag reglar på timmerväggar och som alltid i gamla hus får man foga sig efter befintliga mått och massa skit som är i vägen. 400 c/c kändes lite overkill, därav frågan.

Men nu har jag legat hela natten och funderat på om jag skulle riva hela skiten istället. Får bli en ny tråd :thinking:

Jag reglar alltid 600cc, ibland kan man utgå från en dörr eller fönster, men då jag alltid kryssreglar och sätter OSB och gips utanpå känns det enkelt med passning av isolering osv.
Ska du råsponta kan du ju freebasa gudsomhaver ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.