Vi har en altan som vart med ett tag.
Inte vi som byggt den.
Den är utmed 2 sidor på huset, och 10 meter på ena sidan. Och ca 11 meter på andra sidan.
3 respektive 3,5 meter ut ifrån huset.
Byggd med 195x45 reglar/bjälkar och börlinor.
På två ihopsatta reglar 95x45 som stolpar. Hörnet där sidorna möts är ca 3 meter ifrån marknivå och ändarna slutar på 1 meter respektive 1,8.
Yttre närlinorna är skarvade utanför plint och har sjunkit flera centimeter.
Plintarna står på 2,5 - 2,7 m avstånd.
Räcket är byggt med stolparna som fortsatt uppåt. Inklädda. Men har nu ruttnat.
Så ska bygga ett nytt med stolpar som fästes på insidan av yttre bärlina.
Altanen svajar ordentligt.
Jag har börjat byta ut yttre bärlina som jag nu ska skarva över plintarna. Och tänker sätta en brädlapp på insidan.
Duger det med yttre bärlina som är skarvad på varje plint ? Eller blir det vingligt ?
Vill man ha så lång och över flera stolpar helst ?
Jag byter stolparna mot 95x95 stolpar.
Jag tror inte att detta räcker för bra stabilitet.
Så ytterligare planer på att sätta upp ytterligare stolprader så att jag får max 2 meter mellan vägg-stolpe-yttre stolpe.
Och sen skruvar jag korta strävor (heter det så ?) på alla yttre stolpar mot yttre bärlina.
Jag behöver era åsikter och råd om detta ?
Sen undrar jag hur jag ska montera räckes stolparna , speciellt i hörnet.
Då den bärande stolpen ju sitter i hörnet. Och jag då inte kan skruva min räckes stolpe där. Utan den blir vid sidan om. Då kommer räcket en bit in på altanen.
Inte vi som byggt den.
Den är utmed 2 sidor på huset, och 10 meter på ena sidan. Och ca 11 meter på andra sidan.
3 respektive 3,5 meter ut ifrån huset.
Byggd med 195x45 reglar/bjälkar och börlinor.
På två ihopsatta reglar 95x45 som stolpar. Hörnet där sidorna möts är ca 3 meter ifrån marknivå och ändarna slutar på 1 meter respektive 1,8.
Yttre närlinorna är skarvade utanför plint och har sjunkit flera centimeter.
Plintarna står på 2,5 - 2,7 m avstånd.
Räcket är byggt med stolparna som fortsatt uppåt. Inklädda. Men har nu ruttnat.
Så ska bygga ett nytt med stolpar som fästes på insidan av yttre bärlina.
Altanen svajar ordentligt.
Jag har börjat byta ut yttre bärlina som jag nu ska skarva över plintarna. Och tänker sätta en brädlapp på insidan.
Duger det med yttre bärlina som är skarvad på varje plint ? Eller blir det vingligt ?
Vill man ha så lång och över flera stolpar helst ?
Jag byter stolparna mot 95x95 stolpar.
Jag tror inte att detta räcker för bra stabilitet.
Så ytterligare planer på att sätta upp ytterligare stolprader så att jag får max 2 meter mellan vägg-stolpe-yttre stolpe.
Och sen skruvar jag korta strävor (heter det så ?) på alla yttre stolpar mot yttre bärlina.
Jag behöver era åsikter och råd om detta ?
Sen undrar jag hur jag ska montera räckes stolparna , speciellt i hörnet.
Då den bärande stolpen ju sitter i hörnet. Och jag då inte kan skruva min räckes stolpe där. Utan den blir vid sidan om. Då kommer räcket en bit in på altanen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Fri höjd och last är det som bestämmer vad en stolpe klarar. Kan du stabilisera dem i sidled i bägge riktningar tål de mer.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Jag står i startgroparna att bygga något liknande du har.
Lägg gärna upp några bilder och skisser.
Det vore intressant och se vad jag ska tänka på när jag bygger, och så är det lättare att se vad du menar.
Jag står i startgroparna att bygga något liknande du har.
Lägg gärna upp några bilder och skisser.
Det vore intressant och se vad jag ska tänka på när jag bygger, och så är det lättare att se vad du menar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utan att känna till c/c avstånden mellan golvbjälkarna törs jag säga att i alla fall den yttersta stolpen är för klen alternativt otillräckligt stagad.
Bra, säg vad ni tycker och vet. Eftersom jag inte vet.
På bilderna har jag massa extra stöttor för att kunna lossa stolpar och reglar.
Det är 600 mellan golvbjälkarna. Allt är 195x45.
Stolparna 95x95
Hur tjock stolpe bör jag ha ?
Eller kan jag komma undan med sidostag från stolpe till yttre regeln ?
Ytterligare tankar är.
Sätta in extra rader med stolpar under altanen.
Tätare mellan yttre plintar och stolpar.
På bilderna har jag massa extra stöttor för att kunna lossa stolpar och reglar.
Det är 600 mellan golvbjälkarna. Allt är 195x45.
Stolparna 95x95
Hur tjock stolpe bör jag ha ?
Eller kan jag komma undan med sidostag från stolpe till yttre regeln ?
Ytterligare tankar är.
Sätta in extra rader med stolpar under altanen.
Tätare mellan yttre plintar och stolpar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är stolparnas stora höjd som är problemet eftersom risken för s.k. knäckning reducerar den möjliga lasten. Antingen byter du ut de längsta stolparna mot tryckimpregnerade sådana av limträ eller så stagar du dessa stolpar i båda rktningarna t.ex. med någon form av kryss.
Har plintarna rört sig eller vad var det som hade sackat flera cm?
Man kan ju även förstärka pelare genom att bygga på dem. Du kan ju texlimskruva fast fler reglar i de pelare du redan har ifall de inte är ruttna... Då får du per automatik en starkare stolpe... Annars är ju kryss alktud starka.
Jag håller själv på att bygga en altan just nu där högsta stolpen är ca 160cm hög. Jag har använt 2 st 45x120 och limskruvat ihop... Det känns starkt nog.
Man kan ju även förstärka pelare genom att bygga på dem. Du kan ju texlimskruva fast fler reglar i de pelare du redan har ifall de inte är ruttna... Då får du per automatik en starkare stolpe... Annars är ju kryss alktud starka.
Jag håller själv på att bygga en altan just nu där högsta stolpen är ca 160cm hög. Jag har använt 2 st 45x120 och limskruvat ihop... Det känns starkt nog.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skarvarna på den yttre regeln var utanför plintarna. Och inte tillräckligt förstärkta.T tobbbias skrev:Har plintarna rört sig eller vad var det som hade sackat flera cm?
Sen har även plintarna sjunkt ja.
Låter som jag får bygga kryss.