Tänkte putsa grundmuren på bilder nedan efter att ha gjutit på den en bit och byggt in en veranda. Muren är original från 1930. Gjuten med sparsamt med cement och procentad med mycket stora sten. Ytterst en tunn slammning (tror jag det heter ) och målat med någon hyfsat modern sockelfärg.

Reder vi ut hur man går till väga så gör vi gärna jobbet själv. Den största frågan är om vi behöver knacka ned slammningen och kansle då framförallt färgskiltet eller om vi kan putsa direkt på? Om vi kan låta den sitta, hir rengör vi bäst ytan innan putsning och vilket bruk är länpligt?

Den nya betongen sticker 5-10 mm utanför gamla ytan så om vi knackar ned så behöver vi putsa på lite tjockare med det nya.

Hur hade ni i eliten gjort?

Äldre grundmur med ojämn puts och avflagnande färg under vit yttervägg med ett ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en grundmur från 1930 med sparsamt cement och stora stenar, delvis täckt av en tunn slammning och sockelfärg.
Skapa konto

Vit trävilla med veranda och gammal grundmur som behöver putsas.
Skapa konto

Ingen som har någon tanke?

Jag är verkligen ingen expert på puts, men kan lite om gamla hus och byggmetoder. Jag tycker inte spritputsen känns som original. Och färgen är en komplikation. Jag skulle nog knacka ner den och lägga en ny slätputs. Huset är snyggt med fina detaljer, så varför inte en snyggt putsad grundmur?

Om spritputsen är det jag kallade slammning så är det mycket möjligt att den inte är original. Tanken är att slutresultatet ska bli ganska slätt filtat och se lite handputsat ut.

Det säkraste är förstås att knacka bort all förg men det är lite drygt och för med sig ett tjockare lager puts. Tänkte att en färg gjord för att bita på mineraliska material kanske kan vara kompis även med ett nytt putslager.

Det är ju bara akrylatfärger och liknande som du bör ta bort. Testa att putsa över på en lite större yta, t.ex. en gavel. Jag är inte säker på att det blir bra, men det bör vara värt ett försök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.