Jag skall bygga ett garage/verkstad på ca 60m2.
Taket skall bestå av en längsgående nockbalk av limträ. Från nockbalken utgår tvärgående 45x220 takåsar. Jag tänker isolera hela utrymmet mellan takåsarna. Innanför isoleringen skall jag ha diffusionsspärr.
Yttertaket skall bestå av profilerad plåt på läkt.
Jag funderar på om jag skall lägga diffusionsöppen underlagstäckning direkt på takåsarna eller finns det någon fördel med att lägga råspont först och därefter diffusionsöppen underlagstäckning? Det blir ju ett stabilare tak med råspont men samtidigt kanske det hindrar fukt från träkonstruktionen att diffundera ut.
Nästa fundering: är det någon skillnad mellan olika fabrikat vad det gäller underlagstäckning (annat än priset)?

Finns det diffusionsöppen duk som är genomtrampnings-säker?

Någon skall ju gå där uppe och sätta bärläkt och lägga plåt.

Enligt Isola kan man köra utan råspont men det ser lite riskabelt ut!

Arbetare i röd overall installerar isolering på ett lutande takstomme, bär säkerhetsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
magnusbirger
  • Laddar…
Jag la om ett tak där vi skippade råspont och la genomtrampningssäker duk, det kändes bra och inte särskilt riskabelt rent klättermässigt. Vi använde en grövre och slätare bärläkt till teglet, den blev trevlig att klättra på. Vi byggde också en byggnadsställning nedanför. Nästa tak lägger jag gärna på samma sätt.

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
ska göra det samma på min utbyggnad och läkten är 45/70 så läkten håller och likaså duken
men läs på så du monterar allt i rätt ordning
så duken funkar som den är tänkt

• Gilla
Perra_w
  • Laddar…
Det fungerar säkert bra utan råspont, under förutsättning att smågnagare och fåglar aldrig någonsin kommer till.
Fåglar har vassa ändar överallt och kan lätt skada duken misstänker jag, och smågnagare har vassa tänder och älskar att boa i isolering.
Bor man på landet bör man definitivt gardera för sådant.

Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Jag la om ett tak där vi skippade råspont och la genomtrampningssäker duk, det kändes bra och inte särskilt riskabelt rent klättermässigt. Vi använde en grövre och slätare bärläkt till teglet, den blev trevlig att klättra på. Vi byggde också en byggnadsställning nedanför. Nästa tak lägger jag gärna på samma sätt.
Hur gör man vid utsticket på gaveln, när de saknas råspont ? Häftar man fast den underifrån i bärläkten? Eller slutar man vid vägglivet?

buspojken buspojken skrev:
Hur gör man vid utsticket på gaveln, när de saknas råspont ? Häftar man fast den underifrån i bärläkten? Eller slutar man vid vägglivet?
Det är ju rätt vanligt att man har underspikning underst, både på utskicket vid gavlarna och på takskägget vid långsidorna.
Så det går nog att fixa.
Men vad vinsten då blir på ett uthustak förstår jag inte riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.