Takstolar som sviktar

12k läst  190 svar

1. M
    Medlem Nivå 9
    Håller precis på med att börja isolera, och gipsa garaget på markplan. Då det har varit cc120 mellan takstolarna och att jag vill ha isolerat i golv/tak upp till vind så har jag beställt Fingerskarvad 6,5m 45x145 så jag får cc60 och stabilare när jag skruvar spån sen.

Nu till det jag upptäckte, det ser ut som om takstolarna har börjat svikta lite nedåt när jag tittade upp idag se bild. Lite orolig såklart. Finns det någon som har tips vad jag bör göra förutom att sätta dit extra bjälkar/reglar mellan varje takstol ?

• Laddar…
  2. OpiMaza
    Husägare Nivå 6
    Är det något du har byggt själv eller har du köpt dom färdiga?

3. M
    Medlem Nivå 9
    Det är snickarna som byggde garaget som byggt takstolarna. Duktiga och proffsiga, jag tar för givet att dom räknade ut dimension osv när dom satte upp garaget för cirka 10år sen.

4. OpiMaza
    Husägare Nivå 6
    En viss "nedböjning" är acceptabel när det gäller takstolar. Lite oroväckande är det nu när det är sommar o ingen snö och dom är nedböjda.Om dom nu har räknat på det så är det väl ingen fara samt att det har hållit i 10 år.
    Jag skulle nog kontakta firman som gjort det o fråga om hur dom har räknat på det.
    Som det ser ut på bilden så ser det lite B ut då det inte sitter spikbläck på alla sidor av takstolen.

• Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 9
    Jag håller med, spikbläcken sitter på andra sidan och bara på ena som du säger och jag håller med att det inte ser tip top ut. Något som jag kommer komplettera med. Svårt att säga hur mycket det sviktar, vet inte exakt hur jag skall mäta det riktigt. Men tanken är att sätta i extra balkar mellan varje takstol och sen regla på 45x70 tvärs över på takstolarna/balkarna för att få 70mm extra isolering i golvet innan jag skruvar på spånskivorna. Dock är det väl enbart befintliga takstolar som tar all last från tak/snön även om jag gör som jag tänkt ovan ?

Redigerat 17 aug 15:10
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Nej, dina nya 45x145 reglar gör ingen skillnad på bärigheten på takstolarna. Och du hade antagligen klarat dig utan dem för ditt golv också om du inte ska ha tunga saker däruppe. Möjligen att du skulle satt dina 45x70 med c-c 400 mm. Men nu lär det inte bli någon risk :)

7. M
    Medlem · Nivå 9
    De 45x70 plus skruvlimmat golvspån kommer att fördela lasten bättre så det är nog ingen fara, dom har ju som sagt hållit i 10 år.

8. M
    Medlem Nivå 9
    Ja, jag vågade inte chansa så beställde dessa ändå för att vara på säkra sidan :D. Nej det blir ju inte något supertungt där uppe utan enkla småsaker osv. Så jag bör inte bry mig om att just dom sviktar utan köra på som jag tänkt ?

9. M
    Medlem Nivå 9
    Precis, har ju hållt ett bra tag men det är iof ingen garanti :D. Men som du säger så borde det ju fördela allt bättre med tvärs reglat och golvspånet. Blir kanske konstigt sen om man skall skruva golvspånet om varannan regel är lägre än dom nya jag sätter dit :thinking:

10. M
    Medlem Nivå 9
    En annan fråga, hur fäster man dom nya balkarna ? Vinkeljärn på varsin sida och skruva i hammarbandet ?

Jag tänkte bara låta dom gå lika långt så dom går precis över hammarbandet.

Eller nått sånt här som skruvas ner i hammarbandet och sen in i sidorna i regeln/balken ? :thinking:

11. M
    Medlem · Nivå 9
    Ja balkskor är väl det enklaste att använda.

12. J
    Medlem · Nivå 18
    45x145 kan inte ligga med 6,5 meters spännvidd ens med minimal last utan att böja ner kraftigt. De tillför inget, snarare tvärtom. De ursprungliga takstolarna har en styvare konstruktion med stödben som förbinder över- och underram. Inte heller de är avsedda för någon nämnvärd last, på sin höjd 50 kg/kvm. Du bör inte lägga någon spånskiva på ovansidan, den ökar bara egenvikten. Vill du göra vinden användbar som förråd, måste du lägga in limträbalkar mellan takstolarna.

13. M
    Medlem Nivå 9
    Ajjdå, då har jag beställt mina förgäves isåfall :cry: jag hade inte tänkt att förvara nått supertumgt där uppe utan mer ungarnas snowracers osv osv. Det här sätter hela det jag tänkt att göra ur spel, är du helt säkert på det du säger ?

Redigerat 17 aug 19:54
  14. M
    Medlem Nivå 9
  15. J
    Medlem · Nivå 18
    Ja. Du kan inte förvara något som väger det minsta däruppe. Använd lått isolering och lägg inget golv på ovansidan. 6,5 meter är en otroligt lång spännvidd för den dimensionen. Bjälkarna kommer bara pga sin egen vikt att böja ner minst 6 mm. Vill du öka på den lastbärande förmågan måste du komplettera med limträbalkar på bestämda avstånd.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: