P
Hej,
Då jag hittade en gamal vattenskada under och runt ett fönster på norrgaveln (orsakad av ett felaktigt underbleck) blev jag tvungen att riva en del av väggen i det rummet. Och då det fanns lite mögel i isoleringen mellan fiberplanket (Hultssfredshus 1970) och mexiteglet, samt att rummet ändå skulle totalrenoveras, så rev jag ner hela innerväggen. Inte så mycket jobb att bygga upp igen bara jag får hjälp att tänka så jag gör rätt.

Väggen var tidigare uppbyggd så här:
(Innifrån) Tapet, tretex, ångspärr av plast, fiberplank, 45mm glasfibermatta med papputsida och till sist tegel.
Pappen på glasfibermattan låg direkt mot det murbruk som trycktes ut när de lade teglet och där var alltså ingen tydlig luftspalt där, utan mer det utrymme som blev av det svällande bruket på insidan. Det finns heller inga lufthål i stötfogarna och ingen naturlig luftning i överkant mellan innervägg och tegel.
Trots detta fanns inga tecken på skador eller angrepp på pappens utsida, men det fanns ett mörkgrått/svart område någon decimeter om en horisontal glipa i glasfibermattan (på sidan in mot fiberplanket), som jag antog var mögel.

Så det verkar ju som att det har trängt in fukt genom fogarna, vilket jag förstått är helt nomalt och anledningen till varför man vill ha ventilation bakom teglet, men att det funkat där pappen varit hel.
Men nu när man har möjlighet att göra enligt alla förespråkade metoder med luftningshål i stötfogar och mellanrum bakom tegel etc. så känns det som att det alternativet måste utforskas ,men med hjälp för att inte göra nåt tokigt.

Några problem som jag ser med att ta upp ventilation är att det inte verkar finnas något som skyddar golvsyllen längs ned vid källarmuren. Det ligger tjärpapp mellan källarmur och syll men inget ut mot teglet. Om det blåser in fuktig luft i ventilationshålen, är det då inte risk att det kan kondensera på insidan och rinna ned och lägga sig mot träet? Vill ju liksom inte ha mer fuktskador... Bra tips på hur man kan lösa det? Är väldigt ojämt i botten av väggen p.g.a. nedfallet bruk.

Dessutom behövs ju ventilation uppe också. Går ju att ta upp hål i tegelfogarna i ovankant också, men är rädd att det i stället kan rinna in vatten från gavelspetsarna.
Rakt upp ligger trä ivägen och det borde vara en del av regelverket för gavelspetsarna. Kan förståss borra upp dit, men det känns ju bättre att leda luften direkt ut.

Om jag nu får till en fungerande luftning av mellanrummet så måste ju innerväggen skyddas mot utifrånkommande fukt också. Vad är egentligen bäst att använda ut mot luftspalten? Har sett alternaviv som asfaboard, vindskyddspapp, vindskyddsduk, skalfasadskiva, fasadskiva, utegips mm.
Jag är inte så sugen på att ha trä direkt ut mot luftspalten och undrar om vindskyddsduk är tillräckligt för att skapa en barriär mellan fukt ock trä? Även om det funkar i vanliga ytterväggar med träpanel.

Och hur tjock isolering kan man ha? Är det inte värme både från utsidan och insidan som sätter luften i luftspalten i rörelse? Och hur blir det med daggpunkten och fukt i luftspalten? Eller är det ok att bygga med moderna isolermått då det ju funkar på moderna hus med i princip samma uppbyggnad av skalfasaden?

"Alla tips mottages tacksamt" som det brukar heta.

Mvh
Peter

P
Läst 102 gånger men inget svar...
Kanske för långt och krångligt med för många frågor samtidigt?

Provar att bryta ner det hela lite.

Om man har ventilerad tegelfasad, hur löser man vanligtvis luftningen i överkant på en gavel med gavelspetsar I trä?

Mvh Peter

R
Är det bara tegelväggen nu så allt annat är borta , teglet bär upp gavelspetsens träverk som är brukligt , ta ett foto och visa hur det ser nu ,

P
Här är en bild.

Hammarband i ljusare trä vid en innervägg, mörkare ohyvlat trä mot tegelvägg, glipa leder till vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden syns hammarbandet för den tidigare innerväggen som är det ljusare träet. Det lite mörkare ohyvlade träet mellan hammarbandet och tegel är spikat som typ lock för utrymmet mellan innerväggen och teglet, och glipan man ser mellan dessa leder upp på vinden. Regelverket för takspetsen verkar vara som en självbärande takstol och har så vitt jag kan se ingen kontakt med teglet.

Känns dumt att leda in luft i botten av väggen för att ventilera bort fukt i mellanrummet, bara för att sedan leda den vidare upp på vinden genom glipan.
Så min egen fundering just nu är om jag ska ta upp hål i stötfogar i ovankant av väggen också, fast bakom droppnäsan på gavelspetsens trä. Det finns nämligen ett mellanrum där som är skyddat mot regn.
Sedan tätar jag upp mot vinden med någon mjukfog.

Mvh
Peter

R
Mycket skroll där , du har då inget speciellt taksprång på gaveln då , kanske sprätta bort skrollet ( mycket jobb ) och sätta några tryckta brädor 12MM mot teglet + utegips mot , då blir det en luftspalt , ta upp hål i fogarna nere , har för mig att dom har ca 4 sten mellan och på en rad , men glöm inte insektsnät aluminium eller koppar på baksidan om teglet , går att limma med silikon eller annat , kan bli hyresgäster annars ,
Det med att leda upp det på vinden är nog ingen fara , det är ingen tornado på luftningen ,du har väl vent där med

P
Ja, mycket kladd på insidan:rofl:.
Har tagit bort det som stack ut mest.

Jo, ventilation finns på vinden, men då väggen var helt oventilerad tidigare är jag är lite rädd för att förändra förutsättningarna där uppe om jag nu skapar en luftström dit upp.
Finns det någon risk med att leda ut luften genom stötfogar i ovankant av väggen?

Innerväggen bygger jag nog upp med fasadskiva mot mellanrummet, sedan vindduk, isolering/reglar och sedan plast innan osb och gips.

Tänkte bygga en ram på golvet som jag fäster vindduk och fasadskiva mot för att sedan resa upp det och knacka in på plats. Därefter isolerar jag facken och plastar.

Redigerat:
R
Fasadskiva och vindduk har samma funktion så skippa en av dom , det är ingen fara med venten bakom och upp , det mesta av den fukt som kan komma sitter i ytskiktet på teglet och blåser bort , det ska mycket vatten till för det ska gå igenom teglet till insidan . lika som ett monsunregn

P
Isover som gör fasadskivorna menar att man ska ha duken. Funkar som fuktskydd också om jag fattar rätt, så för säkerhets skull så blir det fasadskiva 30 och duk. Då har man ju följt anvisningarna i alla fall.

I övrigt så har du nog rätt i att ventilationen säker blir tillräcklig. Tidigare, när det var helt tätt, så låg pappen på glasullsmattan mot skrollet och hade inga synliga problem med det. Funkade säkert som en fuktspärr typ. Dock fanns det på ett ställe, där det glipade i glasullsmattan, grå/svarta missfärgningar ca 10cm ut på varje sida om glipan, som jag tolkade som mögel. Så helt fuktfritt har det kanske inte varit. Något jag hoppas rätta till med förbättrad ventilation.

Tack för hjälpen!

Redigerat:
R
Är nog inte fukt , i glipor brukar det dra lite luft och komma in skit från luften och missfärga och det brukar bli en gråaktigt ton på isoleringen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.