Hej. Har lovat frugan att sätta upp panelvägg och har ett problem. Har två gamla "eldosor" sittandes högst upp på väggen. Den ena har dörrklockan kopplat till sig. Men ska ta bort den. Hur ska jag göra med panelen vid detta område?

Sätta panelen direkt på går ju inte. Det ena doslocket i plast sticker ut några mm och det andra i metall sticker ut desto mer. Hur ska jag lösa detta? Man kan väl inte ta bort locken och sätta panel direkt mot eldosan utan lock?

Biforga bilder på problemet.

Mvh Kim

• En hand öppnar ett vitt eldoslock för att avslöja kablar och anslutningar inuti en väggdosas hålrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med två eldosor högst upp, en med vit plastlock och en med dörrklocka, nära taklist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den dosan som ringklockan i kan du väl ta bort kablarna som går till ringklockan och sätta igen?

Annars finns det förhöjningsringar till dosor att köpa, men osäker om dom passar äldre dosor.

Grillen Grillen skrev:
Den dosan som ringklockan i kan du väl ta bort kablarna som går till ringklockan och sätta igen?

Annars finns det förhöjningsringar till dosor att köpa, men osäker om dom passar äldre dosor.
Menar du då att jag ska sätta panelen direkt över "hålet" utan något lock?

Hål i panelen över dosorna. förhöjningsringar sedan på dosorna. Utanpå panelen sätter du doslock som täcker hålet.

Dosorna måste naturligtvis vara åtkomliga efter du satt upp panelen.

ringklockan samt dosan till den bör du nog kunna ta bort,

Vill du bygga in dosorna av någon anledning så kan du regla ut väggen med remsor av masonit eller virke som du klyver upp några millimeters tjocklek så klarar du dosorna.

R
Det verkar som att det är batteridrift på dörrklockan om så är så sitter dom i burken ovanför , i dosan har det nog varit en gammal skrammel som ersatts med Ding-Dong , kan även vara en transformator sittande vid EL-centralen , du får forska , ska det inte vara dörrsignal i huset ?
Den andra som det inte syns ålder på kan det sättas , som sägs förhöjningsringar på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.