J justusandersson skrev:
Jag skulle satsa på två först, där stagen går ner.
Läste i en annan tråd om just skarva takstol
”Möjligt att "skarva" takstol”

Där var det många som rekommenderade skarva med plyfa limmad på båda sidor om skarven :thinking::oops:

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
Fick besök av en av dom som byggde garaget. Hans förslag är att lägga 45x195 limskruvat på varje sida om underarmarna, alltså 2st per underarm. Stämpa upp först så gott det går innan. Sen förstärka överarmen med 45x195 på en sida om överarmen.

Det är ju därmed uppenbart att din entreprenör bara drar till med lite dimensioner i bärande konstruktioner utan att göra hållfasthetsberäkningar. Speciellt i fackverkskonstruktioner tycker jag inte att det är ok. Det är ju inte ens lagligt om man ska vara på det humöret.

W witten skrev:
Det är ju därmed uppenbart att din entreprenör bara drar till med lite dimensioner i bärande konstruktioner utan att göra hållfasthetsberäkningar. Speciellt i fackverkskonstruktioner tycker jag inte att det är ok. Det är ju inte ens lagligt om man ska vara på det humöret.
Njo han är ingen konstruktör såklart och det får man acceptera. Dock svårt att jag skall säga ”nja jag tror inte du har rätt här” och hans står för allt material. Hmm jäkla dilemma detta :thinking:

Men det är ju en lösning vi har diskuterat här, att förstärka underarmarna, på vilket sätt skulle detta vara en ”olaglig” lösning ?

Redigerat:
Limmad plyfa är nog bra som skarvmedel. Helst 18 mm eller tjockare (har fler lameller än 12 och 15 mm). Skarvbitarnas längd bör vara minst 1 meter. En stor mängd skruv i jämna rader. Skruvens längd ska väljas så att den går igenom plyfan och nästan hela underramen men inte in i nästa plyfa.

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Limmad plyfa är nog bra som skarvmedel. Helst 18 mm eller tjockare (har fler lameller än 12 och 15 mm). Skarvbitarnas längd bör vara minst 1 meter. En stor mängd skruv i jämna rader. Skruvens längd ska väljas så att den går igenom plyfan och nästan hela underramen men inte in i nästa plyfa.
Ok (y)

Vore bra om jag har en plan så jag kan presentera den, då han förmodligen står för materialet och kan komma och hjälpa mig. Det måste man säga att det är väldigt sjysst. Idén men att förstärka underarmen på båda sidor med 45x195 är uteslutet Jämfört med plyfa då antar jag du säger ?

Förlåt om jag är tjatig men skulle behöva något att komma tillbaka med.

M M@ZE skrev:
Idén men att förstärka underarmen på båda sidor med 45x195 är uteslutet
Om du med det menar att förstärka underramen på hela dess längd med två 45x195, en på vardera sidan, så tycker jag det är poänglöst. Du måste ha limträbalkarna på grund av spännvidden för att kunna använda loftet för förvaring. En momentstyv skarv i stället för spikplåten bör kunna hålla tillbaka nedböjningen till en rimlig nivå. Till skarven kan du använda plyfa men också vanligt regelvirke 45x145.

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om du med det menar att förstärka underramen på hela dess längd med två 45x195, en på vardera sidan, så tycker jag det är poänglöst. Du måste ha limträbalkarna på grund av spännvidden för att kunna använda loftet för förvaring. En momentstyv skarv i stället för spikplåten bör kunna hålla tillbaka nedböjningen till en rimlig nivå. Till skarven kan du använda plyfa men också vanligt regelvirke 45x145.
Ok, så du skulle jag trots allt kunna använda virket som jag har liggandes 45x145 och skarva på varsin sida om underarmen ju. Skarvar man här även med 1 meter över skarven (50cm på varje sida) ? Limträ får det bli hursom för bäring av golv.

Sen kommer jag även säga att överarmarna behöver förstärkas som du tidigare.

Du kan använda dina 45x145 som skarvvirke. Minst 1 meters längd där också

M M@ZE skrev:
Men det är ju en lösning vi har diskuterat här, att förstärka underarmarna, på vilket sätt skulle detta vara en ”olaglig” lösning ?
Det jag menade var att den som byggde det från början inte följt byggnormen och därmed satt dig i den knipa du är i nu, du kan faktiskt förvänta dig att det du köper är gjort enligt regelverket.

Jag tänker också på vilket liv det blir om nån fulkopplar lite el, men konstruktionsfusk har vi av någon anledning högre tolerans till.

Det var alltså inte kritik till dig M@ZE utan mot den som byggde detta åt dig, jag tycker synd om dig som ovetande drabbats av detta problem.

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
W witten skrev:
Det jag menade var att den som byggde det från början inte följt byggnormen och därmed satt dig i den knipa du är i nu, du kan faktiskt förvänta dig att det du köper är gjort enligt regelverket.

Jag tänker också på vilket liv det blir om nån fulkopplar lite el, men konstruktionsfusk har vi av någon anledning högre tolerans till.

Det var alltså inte kritik till dig M@ZE utan mot den som byggde detta åt dig, jag tycker synd om dig som ovetande drabbats av detta problem.
Tack @witten, jag förstod att du menade väl. Och jag håller med dig. Ändå bra att han dels kom ut och står för material och kunde hjälpa mig även om lösningen inte var helt bra enligt er. Det känns iaf som om planen framåt för att lösa både nerböjda över & underarmar är följande om man skall punkta upp en väg framåt till en lösning, rätta gärna om det är åt h-vete och om jag har missuppfattat nått.

1. Stämpa upp underarmar till våg eller något över under stagen, limma och skruva 1m 45x145 på båda sidor underarm för att minska nerböjning och förstärka.

2. Förstärk överarmar med 45x195

3. Limträbalkar 56x225 mellan takstolarna för nytt bjälklag för golv

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.