Jag behöver byta ett några stående reglar och en bit av syllen efter en gammal vattenskada i väggen. Tänker att det är lämpligt att ta bort max två stående reglar åt gången och motsvarande bit av syllen. Det har ju skrivits mycket på forumet om syllbyte på gamla 70-talshus, men jag önskar en bild på hur man stöttar/stämpar när man tar bort syll eller stående reglar. Jag har sett stålstöttor på byggen med en skruv som pressar upp. Men man kan ju inte ställa en stämp på syllen man ska ta bort, och man kan väl inte ställa den bredvid, lite snett, eller? Finns det någon annan typ av stämp än de jag sett, som kan stå bredvid väggen?
Nån som har en bild?

• Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
R
Syllen ligger på grunden och bjälklaget på den , men hur är det med dina reglar var står dom , om du lägger upp ett foto på hur det ser ut , blir nog ett svar mer relevant , hur det det ut under , är det källare , krypgrund e.t.c

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Aah, missade säga att det är syll på betongplatta. Jag vill ju även byta några av de stående reglarna, så min vägg kommer vara öppen utan gipsskiva. Men jag har inte öppnat väggen än så jag kan inte ta foto. Jag vet dock att det behöver bytas :-(
Det är en konventionell vägg med syll och stående reglar.

Det går förstås att sätta stöttan mellan syll och den horisontella regeln i ovankant på två ställen med ca 1 meter i mellan, och sedan kapa syllen strax bredvid stöttorna och ta bort två stående reglar. Men då får man ju inte så mycket stöd i mitten.

R
Har sett sådant arbete och varit med , då har det satts reglar på tvären ute och inne i friska bitar och lyft lite med domkraft , det behövs inte mycket luft nertill för att få bort en syll , men det brukar vara bra med spik som håller igen i den .
Tror nog att du ska kolla med några byggfirmor vad som är bäst och ses på plats , inget som man gör som lekman , golvbjälklaget ligger högre än syllen med så även där blir det jobb

Jag har byggt både ytterväggar, golvbjälklag till villa och byggt ett helt garage i lösvirke inklusive takstolar, så det här fixar jag nog själv.
Men jag är ändå intresserad av hur man brukar göra då detta verkar vara en standardoperation på vissa 70-talsvillor. I mitt fall beror det dock inte på fuktiga syllar från plattan, uttan ett takläckage som gjort att det runnit ner vatten i väggen.
Väggen står på betongplatta och golvet är inte uppreglat. Plastmatta direkt på betongen.
Reglar på insida/utsida + domkraft funkar ju bra om man bara ska byta syllen. Fast det kanske går bra att byta en stående regel i taget och skruva fast den nya i tvärgående regel innan man tar bort nästa. Jag hoppas det är maximalt tre stående som behöver bytas p.g.a. mögel.

Kanske bättre att göra det i två steg förstås. Först stämp på syllen precis bredvid den stående regel som ska bytas. Efter de stående är utbytta skruvar man en liggande regel på sidan som man lyfter i och byter syllen. (eller omvänd ordning)

R
Bra med info , du har inte tummen i handen som det kallas , som du säger det kanske måste göras i flera steg , och det måste nog ses på plats för att avgöra i vilken ordning , du har rent betonggolv , kanske det går att lyfta lite med skruvstämp mot en grov planka på insidan ( mot takkonstruktionen ) så hela väggen lyfter på den sidan beror på om syllen och väggen sitter ihop med förband i plattan

Tror du är inne på rätt spår med att ta det i flera steg..

• Gilla
Hasseaero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.