Som rubriken lyder, kan man ha ett hemmagym på ett bjälklags golv?

Det måste tåla stötar och liknande då jag ska träna styrkelyft där. Det är ju främst marklyften som kommer belasta golvet mest.

Jag tänkte att det kanske går om man lägger en stöttålig matta först sedan bygger ett podium med plywood och ytterligare någon matta.

Vad tror ni? Kommer bjälklaget att gå sönder?

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Om du bygger ett podium som dels breder ut belastningen och dels sviktar så dämpar du ju smällarna betydligt. Hur tungt skall du lyfta, och från vilken höjd skall du släppa det i golvet? Jag skulle tro att risken är större att man slår hål i golvskivorna än att bjälklaget knäcks. Och det problemet löser du med podiet.

• Gilla
axn
  • Laddar…
F frutty skrev:
Som rubriken lyder, kan man ha ett hemmagym på ett bjälklags golv?

Det måste tåla stötar och liknande då jag ska träna styrkelyft där. Det är ju främst marklyften som kommer belasta golvet mest.

Jag tänkte att det kanske går om man lägger en stöttålig matta först sedan bygger ett podium med plywood och ytterligare någon matta.

Vad tror ni? Kommer bjälklaget att gå sönder?
Frågan är lite med vad du ha för bjälklag? Är det möjligt så förstärk bjälklaget med kortlingar mellan bjälkarna.

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du bygger ett podium som dels breder ut belastningen och dels sviktar så dämpar du ju smällarna betydligt. Hur tungt skall du lyfta, och från vilken höjd skall du släppa det i golvet? Jag skulle tro att risken är större att man slår hål i golvskivorna än att bjälklaget knäcks. Och det problemet löser du med podiet.
Stången kommer ju "släppas" från runt 70cm. Man följer ju med stången men bromsar den inte speciellt mycket.

Gällande vikt så bör det palla upp till 300kg. Nu är jag inte riktigt där än själv men träningskompisarna är i dom krokarna. Sen är det ju bra med lite marginal :-)

• Gilla
axn
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Frågan är lite med vad du ha för bjälklag? Är det möjligt så förstärk bjälklaget med kortlingar mellan bjälkarna.
Lite osäker på detta. Kan kolla om jag hittar något i någon riktning förra ägaren lämna kvar. Men misstänker att det är något standard bjälklag?

F frutty skrev:
Lite osäker på detta. Kan kolla om jag hittar något i någon riktning förra ägaren lämna kvar. Men misstänker att det är något standard bjälklag?
Är det på nedervåningen eller ovanvåningen?

P Pappa1986 skrev:
Är det på nedervåningen eller ovanvåningen?
Det är på nedervåningen, ja!

F frutty skrev:
Det är på nedervåningen, ja!
Krypgrund? Kryp under och förstärk där om du vill

Det låter som en dålig angreppspunkt att försöka ta reda på vad "något standard bjälklag" tål. Att regelbundet släppa 300 kg från 70 cm låter som en mycket högre belastning än de flesta utsätter sin hus för. Det kanske håller. Men det är tråkigt om det inte gör det. Om du reglar upp ett till bjälklag uppe på golvet och lägger reglarna tätt och kanske lägger dubbla golvskivor borde du ha förbättrat situationen ordentligt. Om du inte känner för att krypa under och kolla upp hur bjälklaget är byggt och eventuellt förstärka det.

A Avemo skrev:
Det låter som en dålig angreppspunkt att försöka ta reda på vad "något standard bjälklag" tål. Att regelbundet släppa 300 kg från 70 cm låter som en mycket högre belastning än de flesta utsätter sin hus för. Det kanske håller. Men det är tråkigt om det inte gör det. Om du reglar upp ett till bjälklag uppe på golvet och lägger reglarna tätt och kanske lägger dubbla golvskivor borde du ha förbättrat situationen ordentligt. Om du inte känner för att krypa under och kolla upp hur bjälklaget är byggt och eventuellt förstärka det.
Varken jag eller mina träningskompisar kommer ju träna på såna vikter, men man vill ju kunna köra en maxning eller likande.

Hursomhelst jätte bra tips! Att jag inte har tänkt på det. Måste man lägga något golv dock? Eller kan man använda tex en spånskiva/plywood i och med att det kommer komma gummimattor ovanpå.

• Gilla
axn
  • Laddar…
F frutty skrev:
Måste man lägga något golv dock? Eller kan man använda tex en spånskiva/plywood i och med att det kommer komma gummimattor ovanpå.
Det är en fördel om det är tjocka skivor. Golvspånskivor är avsedda för ändamålet och har kanter som passar i varandra. Vill du hellre använda några andra skivor så går givetvis det också.

• Gilla
axn
  • Laddar…
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
F frutty skrev:
Perfekt! Jag är helt ny inom detta så ursäkta alla dumma frågor.
T.ex. såna:
[länk]
Det var sådana jag tänkte på.

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det var sådana jag tänkte på.
Grymt!
Några tips på vad man ska använda för material till själva bjälklaget som man ska ha ovanpå det befintliga golvet?

Ett bostadsbjälklag ska enligt byggnorm klara minst 200 kg/m2 och 300 kg i punktlast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.