Jag håller på att bygga om våran altan och har rivit bort en pelare som varit placerad ovanpå plinten i bileden som skulle bytas alternativt inte ha den kvar.
Så jag undrar om det behöver varar en pelare här eller om man klarar sig utan den, utan att det blir mer nerhäng och rasrisk.
Takspannet förlängs alltså med ca 120 cm

Balkarna i taket är 2st 70*200

• Altan under renovering med borttagen pelare, synlig plint och utökad takspännvidd på ett rött hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggnad av altan med borttagen pelare, synliga plintar och takbalkar vid rödmålat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppningen är totalt 4,35m

Om lasten på balken är mindre än 2 kN (ca 200 kg) per meter funkar det. Det känns lite tveksamt men taklutning, snözon och konstruktion i övrigt avgör. En ökning av balkens spännvidd från 3,15 till 4,35 meter är stor. Generellt bör man räkna med att en sådan förändring också kräver en kraftigare balk.

Tack för svar lutar väl åt att sätta upp en pelare ändå för att vara på säkra sidan då

Om du inte vill fördjupa dig i beräkningar är det nog den enklaste åtgärden.

Vi gjorde en liknande förändring och satte helt enkelt en fet limträbalk (295x120 tror jag) under takfoten. Lämnade beräkningarna åt en ingenjör. Blev skitbra. Det är klart värt det att ta bort pelaren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.