Hej,

Ska gjuta upp två källarväggar i ren betong som jag bygger form till. Det ska sitta några eldosor och dessa behöver jag gjuta in.

Elektrikern kör med VP2 på andra ställen. När jag frågade om ingjutningsdosor så visste han inget om det.

Någon av er som vet hur man gör, eller har bilder? Man vill ju inte riskera att betongen rinner in i dosan.

R
Vanliga dosor som det sätts ett putslock i och spikas på insida formen , , gjutning av vägg , då blir det vibbra och allt måste sitta bra fast annars släpper grejerna när vibbran kommer i närheten

• Gilla
SOS-Fixaren och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Hur långt under betongytan måste slangen ligga, finns det regler?

Hur mycket kan man putsa upp efter gjutning? För om man putsar så blir ju dosan insjunken i väggen.

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
R
Det finns även s.k fästen för rör ( inga slangar nu ) som håller måttet som en dubbelgipsdosa har på rören ,
Att putsa efter bygger på och då får man ta bort locket och stoppa tidningspapper i dosan , blir ett glapp in till dosan
men gör inget , det är inget som brinna där eller förhöjningring ( dyra ) eller om det är mycket sågar man av en dosas yttre del
till rätt mått som behövs och har långa skruvar igenom in i dosan i väggen

• Gilla
bygghagberg och 1 till
  • Laddar…
Aha, borde man använda rör istället för slang?

• Gilla
Erik1337
  • Laddar…
R
Absulut rör ingen slang den kommer att fara runt när vibbran kommer , rören fästes ganska tätt med fästena
och sitter som berg

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Hur fäster man rören i dosan menar du, vad för sorts fäste?

Hur fäster man dosan i gjutformen, genom skruv/spikhålen i dosan?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
R
S spaxx skrev:
Spikar den baklängs på formen genom spikfästena
S spaxx skrev:
Rören bara trycks ner ordentligt i botten på hålet i dosan , hittar inte just nu fästena för gjutning till rören , har inte varit på mer än bostadshus där det använts , men har en deckare som spanar ute och återkommer , kanske någon annan på forumet vet

• Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
R
S spaxx skrev:

Återkommer efter helgen då öppnar mina kontakter

• Gilla
RapidSledge och 1 till
  • Laddar…
Sjysst :D

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
R
Där kom det om klammerna ungefär vad jag förväntat mig via forumet :Dvad bra då behöver inte jag lägga tid på det

• Gilla
SimonThn och 1 till
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Du använder en sån här dosa
[länk] spikar bara dosa på formen, sen kan du använda slang men då måste den vara godkänd för ingjutning, samma sak med vp-rör finns olika typer
Vad är spiken i mitten till för, är det den man spikar i formen?

Fäster man dosan med fler spikar/skruvar än den i mitten?

PS: Stort tack för era svar!

S spaxx skrev:
Vad är spiken i mitten till för, är det den man spikar i formen?

Fäster man dosan med fler spikar/skruvar än den i mitten?
Den spikar man I formen ja, det är det som behövs, sen så när det är gjutet så tar man bort locket och vrider av spiken i dosan

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.