Byggmaterial & Byggteknik
Cheesen: [citat] Taklisten I min sista hyresrätt var spikad med dyckert rätt in i betongen. Den satt som berget. Tror det var 18ga den var spikad med.
KnockOnWood: En liten varning: https://www.byggahus.se/forum/threads/stolpe-murad-i-natursten.297991/#post-2744032
norrbottenssnickaren: [bild] [bild] [bild] Såhär skulle den stående panelen spikad. Grön detalj är 4545, röd är 2870
MackanM: [citat] Tack Bosse ! Skönt att höra ! Det blir som på videon där gjuter de inte utan bara ursparning. Men som sagt får täcka de med plast tills jag kan sätta taket. Som kommer också vila på sista lagret där vi gjuter en ring runt hela huset borrar hål för gängstav som fäster trä syllen som sedan takstolen vilar och fästs på .
Björn Melander: Om du använder 1200 x 600 mm plattor och dolt bärverk (kant D) slipper du kontorskänslan. Ju större luftspalt desto bättre ljudabsorption vid låga frekvenser.
rävlyan: En tuuun sträng med PL400 direkt på och pressa ner så kommer det att sitta utan spik/skruv , men tänk på att det blir nog svårt att få bort det utan att kanske delar av golvet följer med , i övrigt skruvar du och inte spikar
justusandersson: Jag avråder från plast på insidan. Isolera ev träregelstomme med papp så den inte ligger direkt mot tegelmuren. Absolut inget problem med gips utan bakomliggande isolering.
rävlyan: Är det ett barakudatak ( plast ) Brandfarligt som tusan så är det total kört med någon rep eller ta bort något från ovansidan , och ett nytt måste till . riv och sätt panel i taket , snabbast och billigast
Mogg: Takbalkarna som ska fästas i cementhålstenen är 45x220. Tänkte fästa takbalkarna i bärlinan med takåsfästen, men även i väggen med cementhålsten pga skjuvspänningen.
rävlyan: Väldigt stora plattor , lite svårt att sätta , ska vara absolut jämt under och inte finnas det minsta knoppar på väggen , annars är det som alla andra plattor ,inget större fel på dom
justusandersson: Det är svårt att ge råd på distans. Användningen av hygroskopiska isoleringsmaterial (alltid att föredraga) minskar behovet av ångspärrar i plast. Samtidigt måste man ha ett helhetsperspektiv.
KnockOnWood: Lite favorit i repris :cool: : https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-hoejd-saeger-laeroboken-att-hatthylla-ska-va-pa.159814/#post-3112056 https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-hoejd-saeger-laeroboken-att-hatthylla-ska-va-pa.159814/#post-3112056
tommib: Nej, den är troligen inte bärande. Det framgår från ritningen att det är en plattvägg vilket jag tolkar som icke bärande. Även dimensionen talar emot det. Du behöver tillstånd från bostadsrättsföreningen för att ta ner en vägg, kontakta styrelsen. De vet kanske också mer om väggen, om andra har gjort samma förändring.
Mazen: [citat] Du kör samma skruv. Plugg N8 - skruv 5.0 och N10 - skruv 6.0 En 8 mm plugg och skruv 5x90 borde räcka gott, alt 5x100. Mitt tips är att skruva om par något förskjutet med ett C/C på ca 50. [bild] Ungefär så här...
CHEMAS: Jag kan då inte begripa varför man skulle vilja ta bort den. Bara onödigt jobb.
Stefan Bengtsson: Den "finessen" stänger man av i inställningar i sin profil.
mexitegel: Du får gärna PMa mig kontaktuppgifter på konstruktören om du vill. Är på jakt efter nån vettig som kan ta ett litet jobb för bärande väggkonstruktion.
brevik: Hej, Tack för tipsen! Tänkte bara säga att jag löste det på ett ganska enkelt sätt och det blev riktigt bra. Satte en trekantsregel 45x45/2 längst in och skruvade fast. Skruvade sedan en 22x45 i den och snesågade den sedan från ena sidan jäms med regeln med tigersågen, går nog lika bra med fogsvans. Avslutade lite med hyveln. Tog sammanlagt en timme på båda sidor om dörren. Har
justusandersson: Hus från 1929 ska man inte lita på... Jag har själv bott 30 år i ett sådant, så det vet jag the hard way. Man kan aldrig utgå från att plan 2 är en upprepning av plan 1. Jag tycker att mycket (utom att taket inte har rasat in) talar för att väggen var bärande, om man ska utgå från ritningen. Men, hade den varit bärande hade fotot sett annorlunda ut. Troligen ligger golvbjälkarna i
Asbesträdd: Ja, det ser ut som eternit. Nej, det bör nog inte vara någon större fara. Om vatten runnit ner på golvet så spola av det lite så all möjlig asbest rinner bort.
Metroid: [citat] Det blev tak först och snedvägg sen, så tar vi innerväggar sedan. Vi skippade dock att sätta plåt i gipsskarv, får hoppas att det räcker med spackel - våtrumslimmad pappremsa - spackel och sedan ev ngn mikrolitduk. Ganska stor skarv på sina ställen mellan tak och skedvägg då det var svårt att ta hänsyn till alla vinklar och kapningar av skivor. Blir nog att börja med
fremax: Kolla hos solfilmsgruppen , de har breda rakblad. Mvh fremax
justusandersson: Drammen måste nog ligga i motsvarigheten till snözon 2 i Sverige, vilket får sägas vara positivt. Hur ser "kattvindsväggen" ut upptill och nertill? Finns det några horisontella stockar som den samverkar med? Har ni tittat bakom "kattvindsväggen"? Kan man se takkonstruktionen där? Om det är en gammal byskola kan man nog anta att huset är ganska brett. Hur brett?
Myckling: Nej. Körde på videotipset som verkade effektivast. Tog ca 5 min inkl hämta hammare och tång.:D
Tomture61: Om väggen verkar OK varför riva , montera en fibercement baserad skiva (100 mm hög) längst ned men fog mot betonggolvet. Detta om fukten nu kommer från en blöt/snöig bil .
justusandersson: Det viktiga är att dina klossar spänner åt så att stolpens mittdelar inte hänger på sidodelarna.Vilken metod du använder är underordnat. Erfarenhetsmässigt brukar det vara enklare med svagt kilformade klossar. De måste vara så stora att de inte smulas sönder.
Joak: Det finns plåtband på rulle med stansade hål som du kan vika i önskad vinkel och sätta i skarven.Sen skruvar du gipsskivan i genom både plåt o gles.Det brukar ge stabila hörn. Det finns även 3m längder som kallas LPP 50.Ser ut som en LP 50.