G
Gullan J: Badrummet har helrenoverats. Är så besviken på mycket, (se tidigare inlägg). Är dock inte så bevandrad i ämnet så vill gärna ha era synpunkter och kunskap! I dusch/bad rinner inte vattnet ner som det gjorde före renoveringen utan det stannar kvar längs väggarna. Kan det vara tillräcklig lutning trots att det ser ut som på bilden? Den del av badkaret som är längst bort från
0 svar · 1,1k läst
·
J
Jörgen Ö: Jadå, det fungerar, dock bör fogning ske med mjukfog typ silikon.....om du nu behöver foga
1 svar · 951 läst
·
Skrot-Nisse
Skrot-Nisse: I mitt fall är det en blandning av ställen där putsen sitter kvar och är hård samt områden där det släppt helt, men jag vill inte ta bort allt, det som sitter bra kan sitta kvar. Jag ska prima ordentligt och sedan använda C-bruk som ni säger. Viktigt att använda naturfärg som andas gissar jag.
10 svar · 6,6k läst
·
D
DejvidK: Jag har kört 4mm furuplywood som ytskickt i mitt kök på landet. Under är det spånskiva. Rätt eller fel, jag körde med vanligt trälim och en massa dyckert (spikpistol). Spacklade dykertmärkena med linoljekitt och därefter vit hårdvaxolja. Funkat fint så här långt :)
1 svar · 3,8k läst
D
Downhill: Tack samtliga och klockren bild RoBo, för mig var de till höger "stjärnskruv" dvs samma i min värld:) Nu vet jag bättre. Är så imponered/tacksam av allas välvilja att hjälpa i detta forum. [citat]
10 svar · 5,2k läst
·
L
Anonymiserad 56656: Sett att vid använding skall det spädas 1:1 med vatten. Till skillnad från silikatprimer så innehåller vattenglas (dvs ena delen i ”riktig” silikatfärgsmålningsteknik) ingen akrylatdispersion. Innehållet av akrylatdispersion i silikatprimer verkar vara lite (2,5-10%) i silikatprimer. Men vill man vara helt på den ogiftiga sidan samt vara säker på att fukt kan vandra obehindrad så
2 svar · 9,5k läst
richardtenggren
richardtenggren: Tänkt lite mer på detta, blir nog att köra en 45a och sedan en klyvd 120 mm, blir så mycket lättare att montera vindduken då när allt är i samma nivå. Så monterar man reglarna som huserar fönstren efteråt.
1 svar · 2,2k läst
·
A
Anders1967: [citat] He [citat] Putsen har släppt lite precis kring sprickan så jag ska skrapa bort/gröpa ur för att fylla upp. Byggfog verkar vettigt!
8 svar · 9,2k läst
·
P
Anonymiserad 161035: Bra ! Tack! Ska kika lite :)
4 svar · 1,8k läst
T
tobbbias: Då gäller Justus svar ovan. Tillfällig 450 kg punktlast på mitten per balk är ok.
6 svar · 3,4k läst
·
T
Tosse: En annan lösning ör att ställa muggen på en liten upphöjning. Så att du får plats för ett par avloppsböjar under.
6 svar · 3,0k läst
·
nino
nino: Att tröskeln ser ut så där är ganska vanligt när man haft golvläggare där som inte har så snälla snickar kompisar... Då tycker jag att hyresvärden ska kontakta en opartisk besiktningsman... Antingen har dom haft en dålig vecka dom som gjorde ditt badrum för det ser inte bra ut... Ett av felen kunde man släppt men inte alla i samma badrum
6 svar · 5,2k läst
·
B
Brandtafan: Okej. Ja det va ju bra att veta. Vi ska inom en snar framtid dra upp golvet som ligger där så får se hur det ser ut då. Jag tackar för din syn på det hela
2 svar · 990 läst
R
RapidSledge: Tycker det är smidigt med ren epoxi o sen blandar jag i glasfiberflock så går jag precis det spacklet som jag vill ha. Men det går att ha polyester eller epoxi o sedan talk för att göra spackel.
9 svar · 1,3k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Om du ska måla golvet så måste det vara en färg som inte är diffusionstät. Annars kommer fukten gå upp i väggarna istället.
2 svar · 1,5k läst
·
L
lordi: Ok. Jag hade nog gjort som du föreslog. Gör likadant på insidan som väggen i övrigt. Innanför teglet ska det vara en luftspalt. Själv hade jag nog murat igen hålet om det gick att få tag i liknande tegel, även om det inte blir 100% likt resten av fasaden.
3 svar · 4,3k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Har du kollat hobbyaffärer? För i alla fall mosaiken du länkar till är ju tänkt för konst och hantverk, inte byggnadsmaterial.
3 svar · 2,2k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Jag har som du pumpen i tvättstugan i ett hörn. Jag slängde upp skjutdörrar och gjorde en garderob/teknikrum för pumpen och lite trådbackar. Det hjälpte mycket.
4 svar · 767 läst
Staffans2000
Staffans2000: I största allmänhet är ett tipps att blöta ner asbesten med vatten, så återgår den till den smetform den hade efter det att rörmokaren blandat upp asbestpulvret med vatten i din källare. Linda plast runt böjen, gör ett hål överst och häll i vatten. Upprepa några gånger. Klart! Eller också gör du som jag och alla andra rörläggare gjorde -sprätta upp isoleringen underifrån med
7 svar · 2,6k läst
murak
murak: [citat] Helt korrekt. Den lilla grinden har klarat sig fint då det är ett par meter staket som håller emot, men den stora fick ett stöd (vet inte vad det heter, men det är en skjutbar, galvad stålpinne som i sin tur vilar på en sten. Ska se om jag inte kan fota lite när jag kommer hem) Stora grinden öppnas bara när man behöver backa in med bil etc, medan lilla används dagligdags.
4 svar · 8,4k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Hålla värme länge = mycket sten = tungt... Det går inte att få något lätt som håller värme, så enkelt är det ..
7 svar · 2,3k läst
A
AngelFB: För att få ett avslut...det var tydligen rör för att dra ”osynliga” kablar om man vill ha ett surroundsystem. Tack för att ni tog er tid att svara!
8 svar · 1,6k läst
·
H
huggan: 40 mm skulle bli bra
1 svar · 2,5k läst
A
Ahm.s: [citat] Gärna några bilder med slutresultaten :) . Funderar om en sådant projekt. mvh...
18 svar · 13,8k läst
V
vectrex: [citat] Men alltså det finns inget extra mögelresistent då inget av dem möglar. I ditt fall så är det ju träet som eventuellt möglar, men det gör det ju bara om det får fortsätta vara fuktigt. Fast i så fall är det väl främst att det ruttnar och inte möglar. Jag vet inte hur mycket eller tjockt du skall gjuta, men är detta inomhus eller skyddat från tillskjutande fukt på annat
5 svar · 2,3k läst
T
topmount: I vår gamla lägenhet installerades dörrar från svenska skydd https://www.svenskaskydd.se/sakerhetsdorrar/ De va plåtdörrar som klädes in med MDF skivor, för ett äldre utseende. Fungerade kanon.
2 svar · 1,7k läst
Rabbithole
Rabbithole: Man blir förvånad hur mycket ojämnheter i underlaget känns igenom. Efter du rivit ut allt kolla hur jämr det är och slipa eller flytspackla det jämnt
9 svar · 11,3k läst
·
J
justusandersson: Man bör ha klart för sig att normerna har förändrats över tiden, inte minst när det gäller golvbjälklag i trä. Det som var OK på 30-talet är inte OK idag. Som jag ser det är det ingen tvekan om att dagens krav bättre motsvarar verkligheten än äldre. Jag skulle satsa på att skruva och limma 30 mm konstruktionsplywood (maxdimensionen) på golvbjälkarna. K-plywood är betydligt
4 svar · 8,3k läst
S
Strid: [citat] Tackar.
2 svar · 1,9k läst
·
S
2 svar · 1,9k läst
·
Tokslut
Tokslut: Avestavagnen (ms48) är är helt klart mycket trevligare än min gamla kinesvagn... [bild]
11 svar · 14,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.