W
wretan: Som det bekant heter: Den som söker ska finna någon liknande fråga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/avrundningsfraes-1-2mm-radie.185208/ Men en köpeslipmall är fortfarande lite kittlande om någon hittat... [citat]
2 svar · 4,0k läst
J
justusandersson: Jag brukar räkna själv i stället för att använda olika appar. I Moelven appen som oobum har använt finns uppenbarligen några antaganden som inte redovisas. Jag misstänker att samtliga alternativ förutsätter användningen av skruvlimmad golvspånskiva ovanpå bjälkarna för att klara sviktkravet. Gör du det med 66x315 mm limträbalkar på c/c 600 mm så blir det garanterat bra.
4 svar · 4,4k läst
·
D
Daniel 109: Okej, då är jag med. Det bör ju funka bra.
17 svar · 7,7k läst
·
S
sandos: Det föreslogs ju stämpning specifikt vid badrum, så det är nog en god ide förstås. Nu är badrummet nära 10 år gammalt utan synligt läckage så det känns i och för sig ganska lugnt. Men det är en god tanke att stärka upp där. Jag kan dock tänka mig att det i badrummet inte rör sig lika mycket, pga inte lika mycket "spring" eller tunga möbler som flyttas. Samt inte massa folk
2 svar · 1,6k läst
mattiasp
mattiasp: Ja, genom att flambehandla ytan skapar man karbonylgrupper (-R-CH=O) genom att oxidera ytan. Dessa är polära, och man skapar förutsättningar för limmet att fästa. Det är dock en relativt osäker metod. Man måste testa sig fram till rätt sätt att flambehandla.
16 svar · 19,8k läst
·
B
Brucean78: [citat] Är väl så vi tänker oxå. Att allt sitter ihop. Bara rädd för att det ska kännas som ett avgrundhål som vi aldrig orkar ta tag i.... Tack för input.
2 svar · 1,6k läst
Jarlingar
Jarlingar: [citat] Ett slagankare expanderar i botten om man slår in dom med dorn, om du knackar in dom lite lätt med hammaren är inget problem (y) Det kommer hålla om du limmar. Biten med gänga kan du ta vad som du kommer över enklast.
5 svar · 2,4k läst
·
M
Mangan i kax: [citat] Vi satte panel på en vägg i köket. Såhär blev det. [bild]
8 svar · 1,8k läst
·
F
FunkishJonny: [citat] Skålningen trodde jag man ordnade med en spånhyvel efter planhyveln? Om det momentet inte är något extremsvårt har jag nog inga problem med att ställa mig och göra det. Sen är det inte bara en pengafråga, utan jag hade redan hunnit måla skrällena med linoljefärg när jag började sukta på att hyvla bort ett par millimeter. Sen känns det lite slösigt även med miljön, men
9 svar · 2,3k läst
·
Kretikos
Kretikos: Stabilt som doktorn säger [bild]
23 svar · 18,0k läst
·
B
brevik: Hej, Ska göra ett nytt rum till sonen och behöver sätta upp en innervägg på undervåningen där underlaget är trägolv (parkett) och taket (bjälklaget) till övervåningen är armerad betong. Dörren till rummet kommer att vara i en 45-gradig vinkel. Ungefär som om man skulle skära av ett hörn på en rektangel :). Tänker lite på vad jag ska sätta träreglarna med i taket? Lite
0 svar · 2,0k läst
T
tobbbias: Hammarlack duger väl också som rostskydd tror jag!? Det kanske du har lite hemma...
29 svar · 9,6k läst
Oldboy
Oldboy: Vi målade med ljusgrå linoljefärg. Ska se om jag kan ta några bilder i helgen, (när jag är hemma i dagsljus).
4 svar · 1,1k läst
R
RoBo: Helt ok med plast mellan osb och gips. Men du måste vara väldigt noga med genomföringarna för el och vvs i plasten då.
3 svar · 947 läst
H
hempularen: Dosorna måste vara åtkomliga. Även om man i praktiken inte springer och besiktigar elkopplingar speciellt ofta, så måste det gå att inspektera kopplingarna utan att göra åverkan. Och OM något är fel, så måste det vara åtkomligt att arbeta med trådarna i dosan. Tittar man på bilden, så ser det ut att vara hypotetiskt möjligt att ta bort dosan, vinkla ned kablaran som kommer ut ur
6 svar · 4,1k läst
·
S
Saraida1: Jag ska lägga klinker på mitt gamla källargolv som jag har satt fast kiiltos isoleringsskivor på, ska nu prima innan elslingor och golvplattor, på flaskan för startprimern står det att man måstelägga på flytspackel senast 24 timmar efter primern! min fundering är varför det är så viktigt att det måste spacklas så fort efter primningen, kan man lägga elslingor först och prima
0 svar · 719 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Det finns riktigt vassa tjocka sticksågsblad utan skränkning. Rita tunt och såga sakta och håll i stadigt. Då blir det minimalt med slipning
8 svar · 1,1k läst
J
justusandersson: Det beror mest på vad ni ska frakta upp för trappan. För normal användning blir det knappast en katastrof. Den uppfyller inte reglerna i BBR men det kan ni kanske leva med.
1 svar · 492 läst
Y
Yrrol: Jag har en LK 330x460 lucka idag. Höjden kan jag förvisso öka, till 500 men bredden kan jag nog bara 470 pga reglar. Fast och andra sidan kanske jag kan modifiera ramen så reglarna inte blir ett problem.
4 svar · 603 läst
J
justusandersson: De sprickorna är inte farliga. De verkar ha uppkommit efter fogning med olämpligt bruk. Kanske bara där man lagt in elkablar. Det verkar lite hemmagjort. Elkablarna bör väl ligga i VP-rör eller liknande, men det är inte min avdelning.
1 svar · 4,6k läst
·
R
Rolle85: Jag ska slamma lecablocken, vem säljer slammbruk med olika kulörer tro?
2 svar · 2,4k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: När du får in en fingertopp i springan... Trä är ett levande material och gips/ färg är det inte. Träet rör sig och sväller och krymper. Gips och färg spricker.
1 svar · 4,3k läst
B
basseman: Vi använde g16 för takpanelen och det funkar utmärkt, den har lite större huvud som gör att panelen sitter bättre.
5 svar · 12,2k läst
·
A
abel48: Håller på och skruvar 22mm golvspån tvärs över glespanelen till golvvärmen . Glespanelen är 22x120. Skruvar nu med 56mm spånskive skruv men de drar så dåligt i glespanelen. Kanske bättre att skruva med kortare skruv? Hur har ni gjort. Är tvungen att ha golvspån pga att jag ska plastmatta över Mvh Anders
0 svar · 2,2k läst
M
math_a: Hej, Ett fönster i mitt hus (identiskt med det på bild) har stängts fel och gått sönder..!? Nu är det helt stängt uppe, men glipar nere där det inte gått igen helt. Vrider jag på handtaget händer inget (känns som något släppt på insidan). Det är ett sådant som kan tippa inåt med handtaget 90 grader vridet och öppnas vanligt 180 grader vridet. Tittar jag på ett annat fönster i
0 svar · 1,2k läst
·
T
timmerhus7358: Hej! Köpte i somras en komposteringsanläggning Clivius Multrum med tank och porslinstoalett. Ska bygga ett hus till sommaren med bastu, multrumtoaletten med tank och sedab plats förtvättmaskin. Är det någon som har installerat denna typ av anläggning? Jag menar då Clivius Multrum eller snarlik konstruktion för fekalier och urin. Tacksam för tips och erfarenheter här.
0 svar · 1,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Är det bara diskvatten så är det inte så farligt. Men antar att det är dusch, tvätt mm, men inte toa.. Då borde grannen definitivt anlägga en BDT-infiltration med slamavskiljare. Kommer ni inte överens så ta kontakt med kommunen. Är det också avlopp från en toa så skulle jag ringa kommunen omedelbart.
4 svar · 17,1k läst
F
Frågan: [citat] Vi har så ( i ett annat hus). Kanske inte silikon men någon typ av mjukfog i alla fall. Funkar fint.
13 svar · 11,0k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Eller också låter du dom sitta kvar.
8 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.