Hej forumsvänner!
Jag behöver er hjälp med tips och ideér.
Har ett hus som är byggt 1952 som jag renoverar ett av sovrummen i. Jag tycker sedan tidigare att luften blir unken och luktar gammal sommarstuga i just det här sovrummet, och valde därför att riva ned befintliga gipsväggar och tak, för att ta en titt bakom. Rummet har två ytterväggar som både är klädda med plank, samma sak med taket.
Plankväggen ser bitvis angripet ut, och upp mot taket (mötet vägg/tak) så är det svartprickigt i hörnan mot yttervägg. Jag vill därför riva ut gammalt material och ersätta med nytt. Plankorna är dock torra.
Väggen är byggd enligt följande princip (Inifrån och ut): Plankvägg - gammal tjock papp/läder/isoleringsblandning - Plank - vindpapp - Fasad.
Jag plockade ned en planka och noterar att befintligt regelverk är 75 x 45 mm.
Jag har tänkt:
1. Ta ned samtliga plankor.
2. På bästa möjliga sätt regla på nytt och isolera
3. Fuktspärr
4. Installationsskikt.
Jag är medveten om att fuktspärrens vara eller icke vara är väldigt omdiskuterad. Jag har läst på så gott jag kan och tänker köra fuktspärr, samt se till att frånluften är tillräcklig med hjälp av mekanisk frånluft.
Jag tar tacksamt emot era förslag på hur jag renoverar på bästa sätt.
Tack på förhand
Jag behöver er hjälp med tips och ideér.
Har ett hus som är byggt 1952 som jag renoverar ett av sovrummen i. Jag tycker sedan tidigare att luften blir unken och luktar gammal sommarstuga i just det här sovrummet, och valde därför att riva ned befintliga gipsväggar och tak, för att ta en titt bakom. Rummet har två ytterväggar som både är klädda med plank, samma sak med taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plankväggen ser bitvis angripet ut, och upp mot taket (mötet vägg/tak) så är det svartprickigt i hörnan mot yttervägg. Jag vill därför riva ut gammalt material och ersätta med nytt. Plankorna är dock torra.
Väggen är byggd enligt följande princip (Inifrån och ut): Plankvägg - gammal tjock papp/läder/isoleringsblandning - Plank - vindpapp - Fasad.
Jag plockade ned en planka och noterar att befintligt regelverk är 75 x 45 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt:
1. Ta ned samtliga plankor.
2. På bästa möjliga sätt regla på nytt och isolera
3. Fuktspärr
4. Installationsskikt.
Jag är medveten om att fuktspärrens vara eller icke vara är väldigt omdiskuterad. Jag har läst på så gott jag kan och tänker köra fuktspärr, samt se till att frånluften är tillräcklig med hjälp av mekanisk frånluft.
Jag tar tacksamt emot era förslag på hur jag renoverar på bästa sätt.
Tack på förhand
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det som sitter på din vägg brukar inte kallas för plank utan brädor. I princip som råspont. Beteckningen plank brukar man använda för betydligt tjockare virke, vanligen mellan 50 och 75 mm tjockt.
Jag tycker att väggen ser ut som en typisk sommarstugekonstruktion från 50-talet. 75 mm isolering var under standard redan 1952. Du måste naturligtvis plocka ner all invändig brädfodring, bygga på med ytterligare reglar, isolera, montera ångspärr och ny väggbeklädnad. Att du skulle få plats med en installationszon bedömer jag som orealistiskt. Ångspärr förutsätter att du använder mineralull som isolering. Det bästa är att gå på med horisontella reglar, förslagsvis 45x70 mm. Då får du en sammanlagd isolering på 70+70=140 mm. Mycket mer isolering gör nog rummet oanvändbart.
Att vissa brädor är svarta beror nog mest på hur de hanterats innan de kom på plats. De svarta prickarna i hörnet är säkert resultatet av kondens på grund av den bristfälliga isoleringen.
Jag tycker att väggen ser ut som en typisk sommarstugekonstruktion från 50-talet. 75 mm isolering var under standard redan 1952. Du måste naturligtvis plocka ner all invändig brädfodring, bygga på med ytterligare reglar, isolera, montera ångspärr och ny väggbeklädnad. Att du skulle få plats med en installationszon bedömer jag som orealistiskt. Ångspärr förutsätter att du använder mineralull som isolering. Det bästa är att gå på med horisontella reglar, förslagsvis 45x70 mm. Då får du en sammanlagd isolering på 70+70=140 mm. Mycket mer isolering gör nog rummet oanvändbart.
Att vissa brädor är svarta beror nog mest på hur de hanterats innan de kom på plats. De svarta prickarna i hörnet är säkert resultatet av kondens på grund av den bristfälliga isoleringen.
Tack för ditt svar 
Det är helt korrekt att det är en tidigare sommarstuga som under åren har renoverats till permanentboende.
Vad tror du om innertaket som också består av brädor. Ska jag plocka ned dessa samtidigt och häfta fast plasten direkt mot takreglarna när jag ändå håller på eller är det onödigt?
Vad beträffar väggens bärighet, är det något som liggande reglar förbättrar på?
Min första tanke var att bygga på (förtjocka) befintliga reglar. Men det kanske orsakar problem med köldbryggor istället och inte tillför så mycket?
I väggen sitter gammal isolering inklädd i läder som det ser ut (ditsatt på utsidan av regeln mot fasad till). Bör jag låta den vara kvar? Som du ser på bilden så är det knappt någon isolering. Jag skulle nog få plats med 75 mm isolering redan som det ser ut nu mellan befintliga reglar (med läderhistorien kvar), och sedan 70 mm till som du sa.
Mvh
Det är helt korrekt att det är en tidigare sommarstuga som under åren har renoverats till permanentboende.
Vad tror du om innertaket som också består av brädor. Ska jag plocka ned dessa samtidigt och häfta fast plasten direkt mot takreglarna när jag ändå håller på eller är det onödigt?
Vad beträffar väggens bärighet, är det något som liggande reglar förbättrar på?
Min första tanke var att bygga på (förtjocka) befintliga reglar. Men det kanske orsakar problem med köldbryggor istället och inte tillför så mycket?
I väggen sitter gammal isolering inklädd i läder som det ser ut (ditsatt på utsidan av regeln mot fasad till). Bör jag låta den vara kvar? Som du ser på bilden så är det knappt någon isolering. Jag skulle nog få plats med 75 mm isolering redan som det ser ut nu mellan befintliga reglar (med läderhistorien kvar), och sedan 70 mm till som du sa.
Mvh
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du inte byter isolering finns ingen anledning att röra innertaket.
45x75 mm reglar (borde vara 50x75 eftersom man använde riktiga tummått på den tiden) räcker säkert för att bära taklasterna. Lägger du de nya reglarna horisontellt undviker du köldbryggor. Den gamla isoleringen verkar skum. Skivor idag är nog 70 mm tjocka.
45x75 mm reglar (borde vara 50x75 eftersom man använde riktiga tummått på den tiden) räcker säkert för att bära taklasterna. Lägger du de nya reglarna horisontellt undviker du köldbryggor. Den gamla isoleringen verkar skum. Skivor idag är nog 70 mm tjocka.
Ett tips är att också kolla mellan golv och vägg så att inte eventuell lukt/luft kommer från grunden! Är ju lättare nu.
Nu har jag fått ned de gamla brädorna. Uppe i hörnet på regeln ser det ut att vara något vitt, damm eller mögel, vad tror ni och vad göra?
Sedan det här med isoleringen. Jag trodde att jag var säker på mitt val av isolering, men det är jag inte. Det gäller både för golvbjälklaget mot trossbotten (krypgrund) och vägg. Jag sitter i valet och kvalet om jag ska köra på
Ångspärr / mineralull
Ångbroms/ Cellulosa
Variabel Ångbroms / Mineralull eller Cellulosa.
Hur skulle ni andra ha gjort och vilka produkter skulle ni använda?
Huset har i dagsläget inte plast, och rummet hade tidigare gamla byggmattor av mineralull. Golvbjälklagets isolering ser ut att vara av glasfiber.
Taket har kutterspån.
Tack på förhand.
Sedan det här med isoleringen. Jag trodde att jag var säker på mitt val av isolering, men det är jag inte. Det gäller både för golvbjälklaget mot trossbotten (krypgrund) och vägg. Jag sitter i valet och kvalet om jag ska köra på
Ångspärr / mineralull
Ångbroms/ Cellulosa
Variabel Ångbroms / Mineralull eller Cellulosa.
Hur skulle ni andra ha gjort och vilka produkter skulle ni använda?
Huset har i dagsläget inte plast, och rummet hade tidigare gamla byggmattor av mineralull. Golvbjälklagets isolering ser ut att vara av glasfiber.
Taket har kutterspån.
Tack på förhand.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är svårt att ge råd på distans. Användningen av hygroskopiska isoleringsmaterial (alltid att föredraga) minskar behovet av ångspärrar i plast. Samtidigt måste man ha ett helhetsperspektiv.
Klicka här för att svara



