Byggahus.se

Fuktproblem, gips mot golv i garage

1. K
    Hobbysnickare Nivå 3
    Hej!

Är intresserad av ett hus som säljs just nu.
    Problemet för mig är garaget, insidan av ytterväggarna vilar på lecablock men en innervägg har gips hela vägen ner till betongplattan vilket gör att förhöjda fuktvärden uppmättes där (hade med egen fuktmätare, 25% längst ner och några centimeter upp 24%). Garaget saknar golvbrunn.

Det är i dagsläget inte aktuellt att installera en golvbrunn och flytspackla golvet.

Nu till min fråga:
    Tror ni det går att kapa gipsen och därefter bottendelen av väggen(syllen) för att på så sätt skjuta in lecablock?
    Har ni tips på hur man bör lösa detta?

Tack på förhand!

/Karra

2. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Den väggen är knappast bärande och borde i så fall kunna tas bort och ersättas med en i lecablock om ni vill ha en vägg där.

3. K
    Hobbysnickare Nivå 3
    Tror du man kan ersätta endast nedre delen med lecablock utan att behöva riva hela väggen?
    Försöker bilda mig en uppfattning om hur mycket som behöver göras med den (pengamässigt) för att veta vad man bör lägga..

4. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Du kan givetvis såga av en bit av gipset och få under lecablock, men då också få någon typ av fuktspärr mellan gips och sten.

• Laddar…
  5. Bästa svaret

S
    Medlem · Nivå 11
    arbetet med den väggen bör inte ens reflekteras i erat bud. Att riva hela väggen och bygga upp en ny kostar kanske 15 000 med ytskikt och allt.

Det går såklart att åstadkomma någon slags lösning där man sågar bort nederkant av väggen, men det kräver mer jobb och blir mkt sämre än att bara göra om den. Det är billigt att bygga väggar.

• Laddar…
  6. K
    Hobbysnickare Nivå 3
    Det är just det att huset och garaget är relativt nybyggt (2012) och därför högre pris än övriga hus som sålts runt omkring (byggår 2009/10) och 0,5-1 miljon billigare än huset vi är intresserade av nu (de husen har byggts av Anebyhus som har högre standard från början och ena var 41kvm större med större tomt). Det är därför vi funderar på att pruta pga det här felet och ett till, som är av större art och kräver fackman.

Tack för svaren, det hjälper en ganska okunnig en lång bit på vägen! :)

7. C
    Byggahus Freak! · Nivå 15
    Jag hade inte brytt mig för fem öre, om huset tilltalar i övrigt så spelar det ingen roll. Att pruta pga denna vägg som inte ens är bärande eller har någon form av värde konstruktionsmässigt då det är en innervägg som ni eg bara kan skrota.

Det handlar om en vägg för några tusenlappar i jämförelse med huset?

Vill ni ge ett skambud, så handlar det inte om väggen eller att ni måste ange en anledning. Det handlar om att ingen annan budar mot er och att ni då inte behöver godkänna utgångspris.

• Laddar…
  8. K
    Hobbysnickare Nivå 3
    Jag märker att några nu spårar in på att det inte bör påverka budet, men det var inte ens det jag undrade över.
    Speciellt folk som varit väldigt aktiva här, tråkigt..

9. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 10
    Om väggen verkar OK varför riva , montera en fibercement baserad skiva (100 mm hög) längst ned men fog mot betonggolvet.
    Detta om fukten nu kommer från en blöt/snöig bil .