Hej!
Tänkte bygga garage (ca 20 × 12m) och vill ha det helt öppet med en takhöjd på 4m. Betongplatta med vattenburen värme. På övervåningen ska det vara bostad.
Funderar nu på bjälklaget, om HD/F kan vara ett bra alternativ. Det finns säkert andra alternativ. Om det går skulle jag vilja ha träväggar men annars får det bli leca eller liknande. Vet inte om det finns bra trä-alternativ.
För närvarande är jag i budgetfasen. Hittar heller inga priser på HD/F bjälklag.
Så, om någon kan upplysa mig blir ingen gladare än jag.
Mvh Kenneth

Tycker håldäck är ett bra alternativ, går att lägga på träväggar faktiskt. Inte vanligt men det finns exempel. Kolla med tex Contiga eller Strängbetong.

En annan möjlighet, som är lite i ropet, är KL-trä. Massiva träplattor, likvärdig bärförmåga som håldäck sett till tjocklek. Här har du Martinsson och Stora Enso. Tror det kan vara nåt för dig!

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
HDf på 12m är inte orimligt, söker du på ”håldäck direkt” kan du uppskatta vilken höjd som krävs. Ring till exempelvis Strängbetong eller Kynningsrud och fråga om priser. Det kan även vara så att de har lite liggande som blivit över till ett billigare pris. Ska du ha HDf skulle jag föreslå pelar/balksystem i stål på plan 1 med utfackningsväggar i trä, eller så skulle du kunna mura upp väggarna. Den övre våningen skulle du kunna bygga som en ”vanlig” villa med takstolar som spänner 12m.

Hej och välkommen till Byggahus forum!
12 meters spännvidd är en utmaning. Jag tror inte att förspända hålelement typ HD/F är ett alternativ för ett garagebygge. Det krävs nog ett större projekt för att det ska bli intressant. Det förutsätter dessutom någon form av murade ytterväggar. Jag tror att det enda realistiska alternativet bygger på primärbärning av limträbalkar med lite större c/c-avstånd och sekundärbärning av konstruktionsvirke.
Om du lägger limträbalkar med dimensionen 215x630 på c/c-avstånd 1800 mm och 45x120 bjälkar på c/c 600 mm vinkelrätt mot dessa samt limskruvar spånskiva ovanpå så klarar du kraven. Balkarna bör ligga på pelare av limträ, minst 115x115 mm. Antalet möjliga variationer är stort.

Du har ingen skiss på det tänkta garaget, en plan och en sektion? Hdf är ett alternativ som du inte ska förkasta, det kräver inte murade väggar om man nu inte vill ha det. Jag tror dessvärre inte riktigt på förslaget med med limträ/k-virke/spånskiva. Problemet med detta är att man inte får någon samverkan mellan golv och limträ och därför beror enbart bjälklagetsstyvhet på limträdimensionen. Därför skulle det bli ”onödigt” mycket limträ. Om man skulle spinna vidare på de olika förslagen skulle man kunna kombinera limträ och KL-plattor, då skulle man kunna uppnå full samverkan mellan dessa och bjälklaget skulle kunna bli tunnare.

Kombinationen limträ och KL plattor är naturligtvis väldigt intressant. Jag får väl skylla på min ålderdomliga bakgrund att jag inte tänkte på det. Likaså att jag har svårt att föreställa mig håldäck på träväggar. Men frågan är om det är så optimalt att kombinera garage och bostad på det sättet? Om du ska bygga bara ett garage i storleksordningen 20x12 m så måste treledsramar i limträ vara det mest intressanta alternativet. Det är svårt att planlösa en bostad med måtten 20x12 utan att det blir många mörka utrymmen.

Håldäck, KL-trä, limträ . . . Tack för de olika förslagen!
Man vill ju såklart gör det så enkelt som möjligt, och det verkar inte så enkelt dessvärre.
Det är förvisso bra om garaget/maskinhallen är byggt i icke brännbart material. Det var i alla fall så jag först tänkte, kanske får jag tänka om. Att mura Leca blir oxå dyrare än trävägg. Tänk vad enkelt det hade varit om man bara kunde montera en förhöjd ramtakstol (utan stöd under).

Håldäck på träväggar tror jag inte heller på, väljer man håldäck är det nog lämpligast att med stålbalk o pelare med utfackningsväggar av trä(om det viktigaste är att ha trä i väggarna). Annars är massivväggar bra i ett garage map på bl.a. brand och diverse saltstänk. Det du nämner angående ljus i bostadsdelen blir absolut en liten utmaning, antar att du har några schyssta lösningar på fickan;)

Just nu är nog ljuset det minsta problemet. Beror på hur stora/många fönster man sätter in, sen finns det ju lampor :)
Först var jag inne på 16 * 16 meter, men om det blir svårt med 12 meters spann så blir det nog för krånglig med 16 meter.

Vad som är lämpligt mått för en maskinhall eller liknande beror ju mycket på vad för sorts användning den ska ha. 12x20 meter är inte orimligt om sammanlagda arean ska ligga runt 240 kvm. För bostäder har man ingen stor nytta av breddmått över 8 meter. Gör man dem djupare ökar bara mängden oanvändbar yta. Därför är det ingen smart lösning att kombinera maskinhall med bostad. Sedan kan ju tomtstorlek och planbestämmelser göra det nödvändigt ändå.

16 m går också med håldäck, de blir då 400-500 mm höga. Men då börjar spännvidden i ditt projekt mer bli en kul grej än praktiskt lämpligt.

12 m bostadsbjälklag tycker jag inte är lämpligt med balkar. Det går men är inte den optimala lösningen eftersom egenfrekvensen bör hållas över 8 Hz och då drar höjden på balkarna iväg rejält.

En pelarrad i garaget kan du väl leva med?

Ser inget hinder i kombinationen bostad och garage.

Det är sällan en bra lösning att kombinera verksamheter med väldigt olika behov av spännvidd i en och samma byggnadsvolym. Det brukar bli dyrt och dåligt. Det har det i alla fall blivit i de fall som jag känner till. I första skedet behöver du hjälp av en arkitekt för att strukturera upp behoven och möjligheterna. I ett senare skede även av en konstruktör för att hitta bra tekniska lösningar på halldelen. Det är ett ganska dyrbart projekt du tänker dig.

Tack för all info!
HDF bjälklag skulle gå på ca en halv mille, då är det bara bjälklaget och lyftningen. Sen tillkommer arbetet och momsen.
Så nu har jag tänkt om, jag skippar bostadsdelen. Självbärande takstolar och endast garage med förvaring uppe får det bli. Sen bygger jag ut befintligt hus istället.
Någon som vet om kantelementen från Siroc? Det verkar vara en bra modell för garage. Man får som en klack att stälka vägg/syll på.
Mvh Kenneth

Innan det är dags att välja kantelement så måste grundbalken dimensioneras, den ska bära mycket snölast. Så länge du inte har lera så bör det nog fungera med platta på mark som grundläggningsmetod.

Elementet som bildar en liten klack att ställa väggen på fungerar inte i det här fallet, du får nog göra en större kantbalk med ett L-element av valfritt fabrikat.

TS kan vara tacksam för att två av Byggahus duktigaste konstruktörer, bossespecial och witten, har ägnat detta ämne uppmärksamhet.
Bara en kommentar till dina slutsatser. Stor spännvidd (dvs frihet från pelare) och takhöjd är rumsliga egenskaper som man normalt betalar ganska dyrt för. Behöver man förråd är det oftast bättre att ge det ett separat utrymme med normal takhöjd än att entresolera, för att på det viset hålla igen på ytan med stor takhöjd.

• Gilla
bossespecial och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.