Jag ska tillverka grindstoplar till gården då det rör sig en massa tjuvar i närheten.
Jag tänker göra sådana "stolpar" som fanns förr vid infart till ägor, alltså större "pelare"runt 1,5-2 meter höga. Mellan dessa kommer jag tillverka en stålgrind. Men jag är lite orolig för kraften som kommer utsätta pelaren i sidled och nedåtgående. Tänkte först köra lecablock och putsa dom men håller lecan om jag fäster en stålgrind i dom? Kommer säkerligen väga en hel del...
Bild för uppmärksamhet och inspiration.

• Stenpelare med en hjortstaty och texten "SKYFALL" i disigt landskap med en bil och slott i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan gjuta en stolpe och sedan klä in den med "fasadtegel" eller mursten.

Eller gjuta fast H-balk eller fyrkantsrör som man klär in

Redigerat:
Varför inte köra med två massiva stenstolpar med en välarmerad gjuten balk emellan under mark.
Vi har två Granitstolpar på 30x30 och 120 höga, med en smidesgrind emellan.
Mellan Dessa går, ca 30-40 cm ned i marken, sex armeringsjärn inborrade som är fästade med kemankare. Allt är sen ihopgjutet med en balk 40 bred och 30 djup.

• Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
En armerad underjordisk balk är det som gäller!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag som är fattig och sparsam skulle slå ned två bitar begagnad järnvägsräls djupt i marken och vara nöjd med det............. fast om du vill ha det snyggt tycker jag att Mape17 är på rätt väg.

Det är inte så fruktansvärt svårt att kila och hugga till ett par massiva stengrindstolpar av granit om man inte har så stora krav på släthet och rätvinklighet. Har man tur kan man rentav hitta ett par begagnade stengrindstolpar billigt.
För ett par veckor sedan kom jag över en stengrindstolpe gratis och den råkar passa som make åt den stengrindstolpen som vi redan har liggande i skogskanten sedan de tog bort grinden över vägen någon gång före jag var född.

Om du gjuter två rejäla betongplintar till frostfritt djup och lägger litet frigolit runtomkring och gjuter fast stengrindstolparna som fortsättning ovan jord då lär de nog stå där i 100 år utan att du behöver någon balk på tvären...... men om du vill gjuta en balk är du ju helgarderad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.