Hej!

Bygger ett till rum och dörren kommer att vara i vinkel. Sitter nu och funderar över hur man bäst löser den glipa som uppstår mellan reglarna när den vinklas. Antar att jag måste ha något där inne för att kunna skruva OSB/Gips i? På bilden har jag bara satt dit två passbitar av OSB för att illustrera hur det ser ut. Tänker köra en kantlist på gipsens ytterhörn sen men måste nog lösa denna "hålighet" först. 45x45 kvartslist passar inte. Tacksam för tips.

• Glipa mellan OSB-skivor vid uppförandet av en vinkelvägg i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Vilka mått är det på hålet ?

Inte snyggaste ritningen men här kommer måtten.

• Handritad skiss av geometrisk form med angivna mått på linjerat papper.
    Skapa konto
R
Det jag mest tänkte på var om det skulle kunna vara någon form hyllor där , kanske av glas och spot i taket som lyser rakt ner
Annars får du sätta 3 kantslister som sitter lite tokigt men med långa skruv går det att få ihop det , samt ha någon hörnlist som spacklas in

Enklast hade nog varit att du kilsågat en av reglarna innan du monterade.

Jag har samma problem som du, jag har en plan för hur jag ska lösa det hela men har inte fått tummen ur än. I mitt fall kan jag ta en 45x95 och såga till samma form som du har i bordssågen. Alternativet är att utgå från en större regel och göra samma sak, antingen själv eller på ett snickeri.

Går det inte att flytta dessa reglar något då?

Bör man inte såga loss golvet förresten? Så att det kan röra sig.

Hej,

Tack för tipsen! Tänkte bara säga att jag löste det på ett ganska enkelt sätt och det blev riktigt bra. Satte en trekantsregel 45x45/2 längst in och skruvade fast. Skruvade sedan en 22x45 i den och snesågade den sedan från ena sidan jäms med regeln med tigersågen, går nog lika bra med fogsvans. Avslutade lite med hyveln. Tog sammanlagt en timme på båda sidor om dörren. Har satt OSBn nu och blev klockrent tycker jag.

/Rickard

• Träreglar skarvas samman vid dörröppning, synlig trekantsregel och snitt av tigersåg.
    Skapa konto
  • Gilla
Lilak och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.