Vi håller på och gör lite småfix i inredd källare. I några rum sitter det plastlister som inte är så snygga och i en korridor saknas lister helt. Så vi har tänkt sätta nya trälister. Det är betongväggar så jag funderar lite på hur de ska fästas. Plugg+skruv är väl det det lutar mest åt, men jag funderade på en annan (kanske helt galen) variant. Borra hål, plugga med träplugg och sedan spika i den. Med vita lister och vita dyckert så blir det mindre synligt än med skruv, tänkte jag mig. Är detta möjligt eller bara massa problem? Mögelrisk? Svårt att passa in pluggen? Sitter för dåligt? Eller finns det andra möjliga problem?

R
Finns spikplugg gula borr 5,5 mm

• Gilla
MatteBerg
  • Laddar…
Kommer att funka bra, limma träpluggen med färdigblandad kakelfix, ett kanonklister, sitter som berget.
Har satt en innerdörr med den metoden i lättbetong. Använde avsågat kvastskaft som plugg.

• Gilla
MatteBerg
  • Laddar…
Eller så limmar du upp listerna.

• Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Finns spikplugg gula borr 5,5 mm
Speciella plugg att spika i? Länk? Eller "vanlig" spikplugg? För i den varianten kan man väl inte välja spik själv utan den följer med? Har aldrig testat det, men ser man på bilder så ser det ut att vara lite svårt att ta bort listerna efteråt?

J Jan271 skrev:
Kommer att funka bra, limma träpluggen med färdigblandad kakelfix, ett kanonklister, sitter som berget.
Har satt en innerdörr med den metoden i lättbetong. Använde avsågat kvastskaft som plugg.
Låter bra. Tänkte själv på lite mindre plugg så att inte borrningen tar flera dagar... ;) Men fungerar det med kvastskaft så borde det gå med standard träplugg också.

A andersda skrev:
Eller så limmar du upp listerna.
Det är ju ett alternativ också. Kan du rekommendera något lim som både fäster snabbt, så man inte behöver hålla den på plats under tiden det torkar, och som inte river bort halva väggen om man vill ta bort listerna?

C
Om du menar vanliga träplugg som används för fogning så tänk på att det är stenhårda och kanske inte funkar jättebra att spika i.

• Gilla
MatteBerg
  • Laddar…
M MatteBerg skrev:
Det är ju ett alternativ också. Kan du rekommendera något lim som både fäster snabbt, så man inte behöver hålla den på plats under tiden det torkar, och som inte river bort halva väggen om man vill ta bort listerna?
Jag vet inte hur det är när man river men snabbgreppande lim finns det gott om. Kolla närmaste bygghandel eller clas i sjön eller annan butik.

Kör spikplugg.
Två spikpluggar med plastplugg och metallskruv isolerade mot en vit bakgrund.

M MatteBerg skrev:
Vi håller på och gör lite småfix i inredd källare. I några rum sitter det plastlister som inte är så snygga och i en korridor saknas lister helt. Så vi har tänkt sätta nya trälister. Det är betongväggar så jag funderar lite på hur de ska fästas. Plugg+skruv är väl det det lutar mest åt, men jag funderade på en annan (kanske helt galen) variant. Borra hål, plugga med träplugg och sedan spika i den. Med vita lister och vita dyckert så blir det mindre synligt än med skruv, tänkte jag mig. Är detta möjligt eller bara massa problem? Mögelrisk? Svårt att passa in pluggen? Sitter för dåligt? Eller finns det andra möjliga problem?
Har gjort exakt så, rundstav 10mm satt med PL 600 i hålbetong.. funkar kanon. Enklast är att mäta ut på listen (baksida) var pluggen sitter. Jag borrade med 2,5 mm borr för att veta var jag skulle sätta dyckerten.

Kommentaren om att träpluggen för fogning är hårda stämmer. Köp rundstav av fur och såga i lagom bitar. Finns på vilken bygghandel som helst.

Att spika i pluggar av björk var vanligt på 50-talet. Man spikar ju i ändträ så det är inga problem att björk är hårt.

Jag har aldrig gjort det själv men ofta sett det gjort i äldre hus.

richardtenggren
Cheesen
M MatteBerg skrev:
Taklisten I min sista hyresrätt var spikad med dyckert rätt in i betongen. Den satt som berget. Tror det var 18ga den var spikad med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.