Vi håller på och gör lite småfix i inredd källare. I några rum sitter det plastlister som inte är så snygga och i en korridor saknas lister helt. Så vi har tänkt sätta nya trälister. Det är betongväggar så jag funderar lite på hur de ska fästas. Plugg+skruv är väl det det lutar mest åt, men jag funderade på en annan (kanske helt galen) variant. Borra hål, plugga med träplugg och sedan spika i den. Med vita lister och vita dyckert så blir det mindre synligt än med skruv, tänkte jag mig. Är detta möjligt eller bara massa problem? Mögelrisk? Svårt att passa in pluggen? Sitter för dåligt? Eller finns det andra möjliga problem?
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Låter bra. Tänkte själv på lite mindre plugg så att inte borrningen tar flera dagar...J Jan271 skrev:
Jag vet inte hur det är när man river men snabbgreppande lim finns det gott om. Kolla närmaste bygghandel eller clas i sjön eller annan butik.M MatteBerg skrev:
Har gjort exakt så, rundstav 10mm satt med PL 600 i hålbetong.. funkar kanon. Enklast är att mäta ut på listen (baksida) var pluggen sitter. Jag borrade med 2,5 mm borr för att veta var jag skulle sätta dyckerten.M MatteBerg skrev:Vi håller på och gör lite småfix i inredd källare. I några rum sitter det plastlister som inte är så snygga och i en korridor saknas lister helt. Så vi har tänkt sätta nya trälister. Det är betongväggar så jag funderar lite på hur de ska fästas. Plugg+skruv är väl det det lutar mest åt, men jag funderade på en annan (kanske helt galen) variant. Borra hål, plugga med träplugg och sedan spika i den. Med vita lister och vita dyckert så blir det mindre synligt än med skruv, tänkte jag mig. Är detta möjligt eller bara massa problem? Mögelrisk? Svårt att passa in pluggen? Sitter för dåligt? Eller finns det andra möjliga problem?
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
https://www.elbutik.se/product.html/spikplugg-tcp-1-gul-100-st/fp
Jag har kört på dessa tidigare, och även sådan som Stefan N postade bild på. Fördelen med dessa är att man kan köra med dyckert och slippa spackla, i vår lägenhet körde jag vanliga spikplugg och spacklade alla hål.
Jag har kört på dessa tidigare, och även sådan som Stefan N postade bild på. Fördelen med dessa är att man kan köra med dyckert och slippa spackla, i vår lägenhet körde jag vanliga spikplugg och spacklade alla hål.
Taklisten I min sista hyresrätt var spikad med dyckert rätt in i betongen. Den satt som berget. Tror det var 18ga den var spikad med.M MatteBerg skrev:Vi håller på och gör lite småfix i inredd källare. I några rum sitter det plastlister som inte är så snygga och i en korridor saknas lister helt. Så vi har tänkt sätta nya trälister. Det är betongväggar så jag funderar lite på hur de ska fästas. Plugg+skruv är väl det det lutar mest åt, men jag funderade på en annan (kanske helt galen) variant. Borra hål, plugga med träplugg och sedan spika i den. Med vita lister och vita dyckert så blir det mindre synligt än med skruv, tänkte jag mig. Är detta möjligt eller bara massa problem? Mögelrisk? Svårt att passa in pluggen? Sitter för dåligt? Eller finns det andra möjliga problem?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden