oobum
oobum: http://www.panelochlist.se/lib/panelochlist_lagerlista.pdf Sida 11, Dubbelfas med spår" ?
7 svar · 2,4k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Vad är det för svartbygge du har på gång?
3 svar · 1,2k läst
C
cpalm: [citat] Fråga mig inte hur jag vet, men en potentiell risk i ditt fall är att hålen sitter ganska nära fönstersmygen. Det kan vara ett par cm puts i smygen, så hålet kanske bara sitter 1-3 cm från kanten på lättbetongen, och där är den extremt svag.
14 svar · 6,0k läst
·
F
Feffi: [citat] 15x15 cm plattor som är 9 mm tjocka.
2 svar · 849 läst
A
A-Man_08: Borra igenom det hålet du har och mät sedan tjockleken på väggen, du ska ju ändå spackla igen det.
3 svar · 3,0k läst
·
E
etoo: [citat] Ja, jag försöker att förstå vad som är mödan värt. Tänker att jag börjar med luftvärmepumpen och testar det. Sedan får jag ta nya beslut.
2 svar · 1,6k läst
P
paddman: Hej, Minns att för en massa år sedan hade vägverket ett web baserat beräkningsprogram för att räkna ut hur mycket bärlager som behövdes för stenläggningen dels beroende på belastningen men framför allt beroende på jordtypen, om det var sandjord, stenjord etc. Någon som det om det finns kvar eller om det finns något annat med samma funktion? Kan även vara för vägbygge, spelar
0 svar · 683 läst
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Väldränerat och ca 5 cm ifrån vägg. Fick hjälp av en bekant som jobbar med fukt och vattenskador ✌
9 svar · 2,3k läst
·
J
johankr: Jag tänkte fråga forumet om råd. Jag renoverar en hall med ”pizzaputs”, dvs förmodligen gipsputs som är duttat i ett mönster och sen målat med plastfärg el nått liknande. Topparna är väl uppemot 5 mm höga. Jag testade att slipa med excenterslip och det gick rätt bra att mala ner det värsta. Tanken var att sen spackla över det sista ojämnheterna. Men så började jag peta lite
0 svar · 2,7k läst
·
Ulf123
Ulf123: [citat] Bygg en egen "tröskel" och testa vilken höjd som roboten klarar av, innan du börjar modifiera den befintliga. Lägg upp en bild på din tröskel, med höjdmått, så blir det lättare att komma med förslag. Här finns ett förslag hur man kan göra: https://robotnyheter.se/2017/01/21/video-sa-far-du-robotdammsugaren-att-klara-hoga-trosklar/
2 svar · 14,2k läst
Casaloco
Casaloco: Ser ut att vara slaggplattor i väggen dvs inte blåbetong. Om du vill vara helt säker på ev radon material tar du dit en firma som gör en gamma mätning.
13 svar · 7,4k läst
·
Miina8
Miina8: [citat] Åh det var smart, det ska jag skriva ner :) tack!
4 svar · 1,4k läst
B
brinckis: [citat] Bra idé. Tar med mig den, kan vara en lösning.
4 svar · 1,6k läst
·
V
vectrex: Det är inga problem att göra så!
1 svar · 572 läst
E
emeliebju: [citat] Hej! Såg att denna tråden var gammal, men undrar om du fullföljde detta, och hur du i såna fall gjorde, och om det fungerade? Ha en fin dag!
4 svar · 3,9k läst
·
J
justusandersson: Då skulle jag rösta för plywood. Massivträ ger inga fördelar i det fallet och plywooden blir garanterat snyggare.
3 svar · 5,7k läst
findus42
findus42: Eller så ställer man ett spirorör i masthålet med svartmålad topp. Går att använda år efter år. Kostar inget utöver den första investeringen och ventilerar på rätt sätt. Paradigm brukar pendla fram och åter. Nu verkar tillslutarna ha förhand. När deras felbyggen slår tillbaka vänder det och fårskocken följer efter till en annan enda sanning. Då kanske jag börjar argumentera
11 svar · 2,4k läst
·
J
justusandersson: Det är främst en estetisk fråga. Men det är inte snyggt när taket hänger i vågor på grund av för stor nedböjning. Det är dessutom fråga om långtidsbelastningar som gör att det syns mer med tiden. Om du kan använda 25x120 mm virke som glespanel funkar det med c/c 120 cm. Annars får du gå upp i tjocklek, t.ex. 35x45 mm.
13 svar · 3,5k läst
·
S
Saintus: Tack för svar. Det är nog 60 cm emellan och man mätt från kant till kant istället för från mitten till mitten på reglarna. Ja, vi får nog strunta i detta om vi inte lägger på ett nytt lager gips utanpå först.
4 svar · 1,3k läst
N
Novisen10: [QUOTE="Daniel 109, post: 3099728, membetragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf r syftar du på. De lägen jag sett rekomendation av fuktspärr har det hadlat om att lägga på källargolv av betong. I din applikation har du ingen nyttaav en fuktspärr. Men även foamen är ju tämligen tät.[/QUOTE] https://www.golvbranschen.se/media/3107/tragolv-pa-golvvarme-2-2005.pdf
4 svar · 7,5k läst
·
S
swirve: Nä, det var med stort leende jag åkte hem. Till saken hör att mitt "vanliga" hyvleri bommat igen då gubben gick och trilla av pinn. Så detta var första testet av denna såg, med positivt resultat! Därför rekommenderar jag alla att leta upp sin närmsta såg eller hyvleri. Kan bli otroligt mycket bättre än ladorna, men till samma pris.
15 svar · 14,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] (y)
15 svar · 2,7k läst
·
M
MackanM: japp blir bra . Kommer dock sänka lite ändå för slippa borra hål för ftx
7 svar · 2,0k läst
J
justusandersson: Jag håller med prototypen, det räcker med 12 mm plywood för det aktuella ändamålet. 15 mm plywood har lika många faner som 12 mm, så det är ingen avgörande skillnad. Det förekommer äldre och nyare system för märkning av plywood., samt europeiska och amerikanska varianter. P30 betyder att böjhållfastheten (som du inte utnyttjar när du monterar skivorna stående) är 30 MPa
5 svar · 4,3k läst
richardtenggren
richardtenggren: Aha, jag tog en förlägnare och en 12 mm hylsa och satt i skruvdragaren, funkade bra för mig :) Du kanske missuppfattade mitt förra inlägg, men kom på att det nog var 1/4”s saker jag körde med.
4 svar · 2,7k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Vi byggde 12,5m brett och 2 meter djupt
27 svar · 17,5k läst
·
prototypen
prototypen: Grannen drar med kniv ett rutmönster på "insidan" just för att fåglarna ska få bättre fäste. Protte
6 svar · 3,1k läst
·
J
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Vad menar du med en svävande trappa? Menar du en självbärande trappa utan vangstycken (sidokanter)? Det underlättar om du kan precisera dig lite.
1 svar · 2,0k läst
swealp
swealp: [citat] Vindduk hade vi, inget utegips. Det är ett gammalt garage. Vi höll på att bygga om insidan och då fanns det ingen ångspärr. Det regnade alltså inte in så som det är nu, men bara för att täta tänkte jag. Mvh
9 svar · 2,3k läst
·
Z
zsimpey: Ta Elen med en elektriker, vattnet med en röris. Arkitekt har inre mycket med tekniska lösningar att göra. Inte I denna skalan iaf.
4 svar · 941 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.