2 614 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Spikpistol för lister?
Hej!
Vi har köpt en lägenhet (hus byggt 1940). Förre ägaren hade satt en mix av udda panellister genom lägenheten, och vi har nu tagit bort alla udda för att få en enhetlighet framöver. Det innebär ju att vi måste sätta nya lister, och med anledning av glipa mellan vägg och parkettgolv måste detta vara sockellist och kvartsstav. Det är ju ett tidskrävande jobb att sätta lister så jag undrar:
Är det en god ide för en nybörjare att använda spikpistol?
Om ja vilken typ av spikpistol?
Vettigt att hyra antar jag?
Det är både gips o betongvägg
Råd eller tips om ställen där jag kan inhämta råd om hur vi gör på bästa sätt?
Tacksam för råd
Vi har köpt en lägenhet (hus byggt 1940). Förre ägaren hade satt en mix av udda panellister genom lägenheten, och vi har nu tagit bort alla udda för att få en enhetlighet framöver. Det innebär ju att vi måste sätta nya lister, och med anledning av glipa mellan vägg och parkettgolv måste detta vara sockellist och kvartsstav. Det är ju ett tidskrävande jobb att sätta lister så jag undrar:
Tacksam för råd
Lösvirkesbyggare
· Halland
· 106 inlägg
Jag rekommenderar lim på tub och hyfsad fogspruta och eventuellt listskruv där du vet att det finns trä bakom. Speciellt då om ni är osäkra på var eldragningar och vattenledningar går.
Jag hade hellre satsat på bredare golvlister än att sätta en extra kvartsstav men man får räkna med att man åker på att byta dörrfoder då också för att få det att se naturligt ut. Kvartstavar blir sällan tilltalande och hyfsat irriterande när man dammsuger..
Jag hade hellre satsat på bredare golvlister än att sätta en extra kvartsstav men man får räkna med att man åker på att byta dörrfoder då också för att få det att se naturligt ut. Kvartstavar blir sällan tilltalande och hyfsat irriterande när man dammsuger..
Produkter som diskuteras: "listskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag limmar för det mesta när det är möjligt och lämpligt. Annars kör jag med Probuilder dyckerpistol (typ 500:- på Hornbach). Den funkar super och dyckerten syns knappt. Den är kompressordriven.A Asli skrev:Hej!
Tacksam för råd
Klicka här för att svara