B
Tänkte måla om räcket på terrassen ovan vår veranda. Det slutade med att jag tog ner allt och planerar att bygga ett nytt då det var genombrottet på många ställen. Min plan var att låta de två stolparna stå kvar och bara göra om allt annat, men den ena stolpen lossnade. Jag trodde att stolpen satt fast i konstruktionen, men den var limmad eller liknande ovan takpappen.

Är det normal så man gör? Själva konstruktionen kändes relativt stabil tidigare, och det är ju bra att inte behöva ta hål i takpappen ur fuktsynpunkt.

Hur tycker ni nu att jag ska ersätta de båda stolparna? Går ju att köpa stolskor som man skruvar fast. Bör jag köpa det och försöka täta skruvhålen, eller göra en konstruktion liknande den som satt där tidigare där stolparna limmas/tjäras fast?

Bild på kvarvarande stolpe och platsen där den som lossnade satt.

• Skadad trästolpe med en metallfot på ett tak av takpapp, med tecken på att den varit fastlimmad och nu är loss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Terrasstak med tomt utrymme där en stolpe lossnat och kvarvarande limmad stolpe med takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte helt ovanligt att balkongräcken i stål bara är fästa i husfasaden och sedan står lösa ovanpå balkongens tätskikt. Ska man göra något liknande i trä krävs en helt annan säkerhet.

B
Ok. Ja egentligen så blir det ju stadigt eftersom räcket även fäster in i ytterväggen så det kan ju inte röra sig bort från huset. Möjligtvis i sidled då. Men tycker det är lite tveksamt ändå att bara limma kanske

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.