5 461 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Slipning av plywood med excenterslip ojämnt?
Hej,
Jag har en plywood bit i storlek med en kökslycka som nu är slipad med en excenterslip. När jag drar handen över ytan så är den mjuk men ändå ojämn? Träet har en viss struktur med mörka och ljus parti plus ett par knastar. Det känns som att de mörka områdena har stått emot slipningen mycket bättre än de ljusare områdena?
Knastar är hårdare än övrig yta vilket gör det rimligt att anta att de mörka partierna är mjukare än knastar men hårdare än de ljusa områdena.
Frågan är hur man sliper en sådan yta? Är det kanske så att dynan på en excenterslip måste vara styvare för att lösa problemet? Eller måste man använda en helt annat slipmetod?
MVH
Jag har en plywood bit i storlek med en kökslycka som nu är slipad med en excenterslip. När jag drar handen över ytan så är den mjuk men ändå ojämn? Träet har en viss struktur med mörka och ljus parti plus ett par knastar. Det känns som att de mörka områdena har stått emot slipningen mycket bättre än de ljusare områdena?
Knastar är hårdare än övrig yta vilket gör det rimligt att anta att de mörka partierna är mjukare än knastar men hårdare än de ljusa områdena.
Frågan är hur man sliper en sådan yta? Är det kanske så att dynan på en excenterslip måste vara styvare för att lösa problemet? Eller måste man använda en helt annat slipmetod?
MVH
Slipning ger en slät men inte nödvändigtvis plan yta. De mörka partierna är tätare och därmed hårdare och när du slipar så tar det alltså mer på de ljusare partierna. Dessutom så skulle jag vilja påstå att det antagligen är ganska svårt att slipa precis jämnt med samma tryck över hela ytan med en handhållen maskin. En hårdare slipplatta kan nog hjälpa till viss del men ju mer man slipar desto mer framträder ojämnheterna p.g.a. ytans skiftande hårdhet. Det gäller alltså att slipa så lite som möjligt. En maskin med större rondell ger antagligen också ett bättre resultat här än en mindre.
Ja, tyvärr fick jag tag i en riktigt skit bit som behövde slipas och spacklas en hel del. Jag provade att slippa de mörka områdena något mer men det är ganska stor skillnad på hårdheten, det tog längre tid än vad jag var redo att vänta att få ner dessa parti.
Så styvare platta och grovare sandpaper att börja kanske kan avhjälpa det något. Nu är det såklart kört i detta fallet men det är ju bra att veta tills nästa gång.
Så styvare platta och grovare sandpaper att börja kanske kan avhjälpa det något. Nu är det såklart kört i detta fallet men det är ju bra att veta tills nästa gång.
Klicka här för att svara