T
Tummenmittihanden79: Ska försöka förstärka för innerväggen genom att lägga ut kortlingar med cc45 avstånd.
2 svar · 3,7k läst
·
P
PoppeSigge: Tack! Känns lite bättre nu att sätta upp tv:n. Förresten så kan jag tipsa om den här mdf:en. Från Bauhaus. Det är alltså genomfärgad mdf. Egentligen ett hyllplan, tror jag. Fanns där dom har hobbyskivor, limträskivor och sånt. Finns grå, svart, röd, blå m fl. Bara att få sågad i rätt längd, inget efterarbete som målning, bara skruva upp. Grå passar utmärkt hos oss där vi
5 svar · 2,6k läst
T
TheGame: Hej Har inga erfarenheter av markiser men ska sätta upp en fönster markis så småningom i fritidshuset pga det blir så s*tans varmt på sommaren. Ett band som man drar upp och ner markisen ska vad jag vet genom väggen så det kan göras på insidan. Är det bara ett hål med bandet genom eller är det nån form av invändigt rör man sätter också? Ingen risk för skador tex fukt som kryper
0 svar · 2,3k läst
M
MrMinkhe: [bild] [bild] Vilken produkt rekommenderar ni till reparation av mindre skador och sprickor i putsad Leca-mur ?
0 svar · 891 läst
·
M
MrMinkhe: Vilken produkt rekommenderar ni till reparation av mindre skador och sprickor i putsad Leca-mur ?
0 svar · 733 läst
·
H
Hallerudsbo: vindskivebeslag pulpittak
9 svar · 15,9k läst
·
S
Strontus: Skruven håller nog, men hela vagnen ser lite ranglig ut, så det är antagligen något annat som ger sig på den där om du lastar med 100kg och kör omkring med.
22 svar · 10,2k läst
·
J
justusandersson: Med största sannolikhet tegel. Lägenhetsskiljande väggar i betong började inte förekomma förrän på 1960-talet. Antagligen finns det urtagningar i teglet som gör att ljudet kommer fram. Jag kan tänka mig två metoder. 1) Lokalisera urtagningarna där ljudet är starkast och isolera dessa. Kan dock vara besvärligt eftersom hälften finns hos grannen. 2) En uppreglad konstruktion i ert
8 svar · 2,0k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Ska du måla så är det ju lite mer krav på att slipa riktigt vilket jag skulle gjort oavsett sen behöver inte en vattenburen epoxy kosta en förmögenhet heller. Tror att dit spackel bör skyddas med färg eller lack om det är utomhus fast då är epoxy fel då den inte är uv beständig
21 svar · 6,5k läst
·
A
Alko: Hmm, kanske får omvärdera C-bruket då, äldre murare har man alltid respekt för! :) Känns som man kan putsa en hålkäl i B-bruk iallafall, borde inte suga vatten som rinner av tegelmuren. Något sånt här blir det alltså. Med grillgaller på insidan förstås! [bild]
4 svar · 6,6k läst
·
S
Sajmon: Är det tätt mellan gammal och ny gips? Isåfall hade jag limmat dit pappremsa med våtrumslim. Och se spacklat ut det. Om det inte är tätt så spackla upp skarven så det är någorlunda "jämnt".
2 svar · 4,0k läst
·
N
nevinator: Snyggt, tack!
2 svar · 3,6k läst
Oldboy
Oldboy: Finns det termostater som går ner till nollan? Alla jag sett (vanliga radiatorer, både vattenburna och elvärmda) brukar inte gå lägre än till ca +5C. Misstänker att det är en säkerhetsmarginal, särskilt då för vattenburna system, eftersom frost är väldigt dåligt för vattenburet. Min erfarenhet med ouppvärmda utrymmen är att under vintern (Skåne) så ligger temp inne oftast
9 svar · 3,9k läst
O
OTTO_75: Hej Håller på att helrenovera yttervägg, och måste då också byta syllen. Den går inte att byta i sin helhet, utan jag måste byta den i sektioner vartefter jag reglar nytt. Syllpappen blir ju också delad, och jag undrar nu om det är nåt jag ska tänka på när jag lägger dit syllpappen. Hur mycket omlott ska den läggas? Osv, osv...
0 svar · 980 läst
F
faf: Ser ut som ek.
1 svar · 1,7k läst
·
F
1 svar · 1,7k läst
·
5
50procent: Tyvärr har jag inga bra tips, om jag nu ska vara lite seriös istället
4 svar · 971 läst
T
TMA-1: Ah, så klart! Tack! :D(y)
2 svar · 848 läst
C
Charlie712: Hej, Jag har tänkt isolera det fritidshus jag håller på att bygga. Det kommer att vara uppvärmt bara periodvis och jag vet ju om att plast då inte ska ingå i väggkonstruktionen. Men kan jag ha förhydringspapp/vindpapp både på in- och utsidan av isoleringen? Någon förordade vindskyddsfolie på utsidan, men vad är skillnaden? Pappen är ju billigare.
0 svar · 1,0k läst
A
Andreas12345: Det enklaste är om du bygger en bur av reglar som är i lod. Således tar du en överliggare och en underliggare som du monterar lika långa reglar emellan. Tänk på att i hörnen ska du dels kunna skruva ihop buren och dels kunna skruva plyfa och våtrumsskivor, det är lätt glömma bort det. Man behöver alltså två reglar i varje vägg i varje hörn. Om fönstret inte är lod är det
9 svar · 4,1k läst
·
B
bitumen: På vårt tak har gummimatta (Raw HP 530) lagts men utan trekantslist vid vindskivorna. Ansvarig för takläggningen hävdar att det inte behövs. Gummiduken är förankrad vid vinskivans topp. Duken är olika hårt spänd mot skivan och skapar en spaltöppning med råsponten oskyddad upp till nock. Nymodighet kanske men hur väl beprövad är den? Taket bör ju hålla i 30 år.
0 svar · 1,0k läst
T
Troberg: [citat] Jag hänger mycket på laserskärarforum, och de i USA använder dem hela tiden. Problemet med ersättare är att de kanske fungerar som avfettningsmedel, men antagligen inte för att limma akryl. De här två är de som är bra för att limma akryl, de kryper in i fogarna med kapilärkraft, och lämnar en helt osynlig fog. Min tanke var att de kanske var tillgängliga för andra
3 svar · 7,7k läst
elpaco
elpaco: Mm jag förstod det. Men jag vet inte on TS förstod det.
9 svar · 2,8k läst
S
stefand: Om jag skulle täcka hela den väggen där jag har skarven med gips. Skulle det ställa till problem ändå? Skruva på träsidan och kanske limma på tegelsidan av skarven? Vill gärna inte att skarven ska synas alls.
4 svar · 2,2k läst
J
justusandersson: Grövre dimensioner (45x120 och uppåt) brukar vara hållfasthetsklassat, vilket också indirekt är en skönhetsklassning. Normalt kan man välja mellan C14 och C24. Den senare kvalitén är homogenare och innehåller färre stora kvistar. Klenare virke, t.ex. trallvirke, är skönhetsklassat. G4-1 till G4-4. Kvistarnas mängd och storlek är även där en viktig parameter. G4-4 bör man undvika
3 svar · 3,3k läst
T
tapaza: Gott, tack för svar!
7 svar · 2,0k läst
·
J
jesper33: Vatten som runnit utmed stolpen och kommit på muren, den blev våt och torkade inte riktigt, då sugs vatten upp i ändträt. Blir nog att byta och se till att det finns luft mellan muren och stolpen.
1 svar · 2,1k läst
·
K
Kasc: Har hänt samma för mig med Essve skruv, en stor del har gått av på mitten. Rena skiten skulle man kunna säga :)
14 svar · 6,9k läst
P
Pappa1986: [citat] Ja 3 st räcker. :D
3 svar · 3,1k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Många konstruktörer, samt även kontrollanter, kräver att armeringen ska vara rostig just för bättre förtagning. Du kan vara lugn. (Edit: OK, inte många. Men det är inte heller ovanligt) Så länge du inte ser att det rostiga järnet är betydligt större än de övriga, så är det ingen fara. Lite kuriosa är att vissa leverantörer flaggar för att deras produkter ska förvaras
11 svar · 15,5k läst
·
major_tom
major_tom: jag tänkte jag skulle dela med mig av hur det färdiga resultatet blev. min lösning blev att vända den kapade sidan av kakelplattan inåt mot nästa platta eftersom den på så sätt märks mindre. sen gjorde jag en 45-graders övergång mellan vägg och kakel med spackel, som sen målades in i samma färg som väggen. på det stora hela väldigt nöjd med resultatet. [bild] [bild] [bild]
15 svar · 33,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.