Halloj.
Vi har ett hus i Norra ängby (samma som Tallkrogen). Egna hem typ V. Vi ska försöka riva väggen som är röd på ritningen, som jag tror är en hjärtvägg. Någon som har gjort det och har tips på hur ni har gjort? Kan det vara så bra att den inte har någon bärande funktion och man bara kan riva den rakt av?
Vi har ett hus i Norra ängby (samma som Tallkrogen). Egna hem typ V. Vi ska försöka riva väggen som är röd på ritningen, som jag tror är en hjärtvägg. Någon som har gjort det och har tips på hur ni har gjort? Kan det vara så bra att den inte har någon bärande funktion och man bara kan riva den rakt av?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det enklaste är nog att kika upp på vinden och se vilken typ av takstol det är.
Ta en bild, och lägg upp här, gärna med en beskrivning på konstruktionen och dimensioner så kan du säkert få bra hjälp av våra kunniga konstruktörer här.
Detta är alltså i Stockholmsområdet?
Ta en bild, och lägg upp här, gärna med en beskrivning på konstruktionen och dimensioner så kan du säkert få bra hjälp av våra kunniga konstruktörer här.
Detta är alltså i Stockholmsområdet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen behöver med säkerhet avväxlas. Fribärande takstolar var inte vanliga då huset byggdes. För att beräkna balkstorlek är det bra om du gör som KnockOnWood föreslår.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Vi bor i ett V:33-hus och har rivit väggarna som är rödmarkerade i nedan inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/baerande-vaeggar.291419/
Hade hemma Patrik från Norra ängby bygg att titta på det, och han menade att inga väggar på övervåningen är bärande.
Jag har dock i samråd med en släkting som är besiktningsman valt att staga upp takstolarna med längsgående 45x195-reglar mest för att vara säker.
Hade hemma Patrik från Norra ängby bygg att titta på det, och han menade att inga väggar på övervåningen är bärande.
Jag har dock i samråd med en släkting som är besiktningsman valt att staga upp takstolarna med längsgående 45x195-reglar mest för att vara säker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med en spännvidd på nästan 7 meter är det bara fackverkstakstolar som kan vara fribärande. Det tror jag var ovanligt men ett foto från vinden berättar mycket. Även om de var fribärande när huset byggdes kan dessutom snölasterna vara underskattade.
Klicka här för att svara