Tog bort bitarna och satte plast Nu kommer jag sova gott om nätterna.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
J
mattiasp mattiasp skrev:
Tack! Äntligen någon som inte tror på tomtar, troll, "levande material" och hus som skall "andas"
Witten,
Jag är förvisso inte byggfysiker utan teknisk fysiker, tror heller inte på tomtar, men vore kul med ett praktiskt test... Jag tar en papppåse som kallingar, du kör plast så jämför vi upplevelser efter en dag. Eller kör vi som handskar? :)

• Wow
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Var detta tänkt att vara relevant till ämnet jag diskuterade?

W witten skrev:
Var detta tänkt att vara relevant till ämnet jag diskuterade?
Ämnet (TS frågeställning) vi diskuterade var hurvida det är lämpligt att sätta en ångtät duk när.även utsidan är tät,. Den föreslagna lösningen var i detta specifika fall en hygroskopisk isolering (med ångbroms).
Sedan började ngn skriva om hus som andas och ngn annan proklamerade plastens förträfflighet i alla situationer, men det lägger vi åt sidan.
Som ingenjör inom annat område, men med min beskärda del fysikstudier, vore det intressant att höra en fysikers uppfattning om detta.

Okej, tråden hade nog gått iväg åt sidan.

Nej aldrig dubbla ångtäta skikt, det är riktigt. Föreslagen lösning med ångbroms låter klokt, ånggenomgångsmotståndet på den yttre duken verkar okänd men den motsvarar säkert inte plast så det går nog bra.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.