18 717 läst ·
79 svar
19k läst
79 svar
Totalrenovering - Sätta ångspärr eller inte??
Witten,mattiasp skrev:
Jag är förvisso inte byggfysiker utan teknisk fysiker, tror heller inte på tomtar, men vore kul med ett praktiskt test... Jag tar en papppåse som kallingar, du kör plast så jämför vi upplevelser efter en dag. Eller kör vi som handskar?
Ämnet (TS frågeställning) vi diskuterade var hurvida det är lämpligt att sätta en ångtät duk när.även utsidan är tät,. Den föreslagna lösningen var i detta specifika fall en hygroskopisk isolering (med ångbroms).W witten skrev:
Sedan började ngn skriva om hus som andas och ngn annan proklamerade plastens förträfflighet i alla situationer, men det lägger vi åt sidan.
Som ingenjör inom annat område, men med min beskärda del fysikstudier, vore det intressant att höra en fysikers uppfattning om detta.
Okej, tråden hade nog gått iväg åt sidan.
Nej aldrig dubbla ångtäta skikt, det är riktigt. Föreslagen lösning med ångbroms låter klokt, ånggenomgångsmotståndet på den yttre duken verkar okänd men den motsvarar säkert inte plast så det går nog bra.
Nej aldrig dubbla ångtäta skikt, det är riktigt. Föreslagen lösning med ångbroms låter klokt, ånggenomgångsmotståndet på den yttre duken verkar okänd men den motsvarar säkert inte plast så det går nog bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden