Hej,

Jag tänkte sätta upp en ny lampkrok i vårat vardagsrum. Den nya kroken innebär att jag kommer behöva borra ett cirka 45mm djupt hål i betongen i taket. Grannen ovanför har sitt vardagsrum rakt ovanför vårat. Finns det risk att eventuellt stöta på ett vattenrör vid detta djup? Tänkte på om varmvattnet till elementen dras i golvet? Huset är uppskattningsvis byggt 50- eller 60-tal.

Vänligen
Gustav

L
C Cell skrev:
Hej,

Jag tänkte sätta upp en ny lampkrok i vårat vardagsrum. Den nya kroken innebär att jag kommer behöva borra ett cirka 45mm djupt hål i betongen i taket. Grannen ovanför har sitt vardagsrum rakt ovanför vårat. Finns det risk att eventuellt stöta på ett vattenrör vid detta djup? Tänkte på om varmvattnet till elementen dras i golvet? Huset är uppskattningsvis byggt 50- eller 60-tal.

Vänligen
Gustav
Hej - gäller det mitt i taket? Verkar i så fall inte så troligt att vattnet skulle ha dragits just där. Kolla hur radiatorerna sitter hos er och om du kan se om stigrören kanske snarare är inbyggda i anslutning till någon innervägg.

• Gilla
Cell
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Hej - gäller det mitt i taket? Verkar i så fall inte så troligt att vattnet skulle ha dragits just där. Kolla hur radiatorerna sitter hos er och om du kan se om stigrören kanske snarare är inbyggda i anslutning till någon innervägg.
Tack för ditt svar! Det gäller nästan mitt i taket. Drygt 2 meter från elementen. Rören hos oss går rakt ner i golvet intill väggen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Ok, och hur ser rördragningen ut från radiator till radiator i er lägenhet? Jag har väldigt svårt att tro att man skulle ha dragit några rör i mitten av något rum - allt brukar ju gå runt väggarna.

• Gilla
Cell
  • Laddar…
Magnus E K
Om det är bostadsrätt borde styrelsen kunna svara på om det finns vattenrör eller el draget där, tror dock som föregående svarande att det är lugnt, så bara om du vill vara 100 % säker istället för 99.99.

• Gilla
Cell och 1 till
  • Laddar…
Föreställ dig istället att du SKA träffa ett rör.
Voila, du kommer aldrig att träffa ett!

• Haha
Cell och 1 till
  • Laddar…
Jag borrar försiktigt och litet i taget. Tack snälla för era svar! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.