Vet inte om frågan riktigt platsar här men...
Tänkte bygga en travers i ladan vars syfte är att lyfta runt på markduksrullar. Så vi snackar max 100kg
För att komma hyfsat billigt undan tänkte jag mig helt enkelt ta 2 reglar och skruva ihop enligt bild. Som släde
tänkte jag mig julas variant för 699kr. samt elvinchen för 999kr.
Funkar detta tro? Hållfasthetsmässigt ser ja inga större problem. Går att fästa i takstolarna/åsen. huruvida lättrullat det är vet ja dock inte... kanske kan lägga plattjärn eller nått så inte hjulen sjunker ner i trät men det kan j ju få bli en uppgradering
Tar gärna synpunkt eller tips på bättre lösning.
Tänkte bygga en travers i ladan vars syfte är att lyfta runt på markduksrullar. Så vi snackar max 100kg
För att komma hyfsat billigt undan tänkte jag mig helt enkelt ta 2 reglar och skruva ihop enligt bild. Som släde
tänkte jag mig julas variant för 699kr. samt elvinchen för 999kr.
Funkar detta tro? Hållfasthetsmässigt ser ja inga större problem. Går att fästa i takstolarna/åsen. huruvida lättrullat det är vet ja dock inte... kanske kan lägga plattjärn eller nått så inte hjulen sjunker ner i trät men det kan j ju få bli en uppgradering
Tar gärna synpunkt eller tips på bättre lösning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Blir det inte en telfer snarare än en travers? Du menar att släden ska åka på den liggande regeln? Ska man räkna på det behöver man veta spännvidden på själva "balken".
Är löpvagnen samma utförande som i höstas så får det inte plats 45mm mellan hjulen och axeln kroken hänger i.
Märkt detta oxå...den får inte plats. Så istället för att sätta en regel så tänkte ja skruva på två L järn på balken.
Spännvidden är förövrigt inget problem. Jag kan fästa upp i godtyckligt antal punkter längs vägen. Vi snackar som sagt bara 100kg
Spännvidden är förövrigt inget problem. Jag kan fästa upp i godtyckligt antal punkter längs vägen. Vi snackar som sagt bara 100kg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
En I eller H-balk är inte jättedyrt i sammanhanget. Lite dyrare än reglar + vinklar m.m., men det blir så pass mycket bättre, det rullar perfekt, håller för hur mycket som helst m.m.
Köp 2 x 6 meter balk är mitt råd, borra hål i den liggande övre delen och skruva fast direkt i takstolar med "största franska träskruven" du hittar.
100 kg idag, 500 kg imorgon. Plötsligt vill man lyfta nåt mer rejält...
Köp 2 x 6 meter balk är mitt råd, borra hål i den liggande övre delen och skruva fast direkt i takstolar med "största franska träskruven" du hittar.
100 kg idag, 500 kg imorgon. Plötsligt vill man lyfta nåt mer rejält...
Produkter som diskuteras: "franska träskruven"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Jo jag har tänkte tanken oxå såklart men hängt upp mig lite på hur ja ska skarva en stålbalk? Kanske inte är så petigt. Att lyckas svetsa ihop två balkar rakt är inget jag kan lösa däremot
Vad gäller mått på balk för att få plats med släden så krävs det 97mm plats mellan övre och undre fläns. kikar man då på IPE så är det en 120 balk som gäller och kommer väga 100kg och va lite småjobbigt att hämta med mitt lilla 2.5m släp. Pris 2x 6m 2400kr
Rulla perfekt kommer det ju ändå göra ja sätter ju vilkejärn på regeln
Vad gäller mått på balk för att få plats med släden så krävs det 97mm plats mellan övre och undre fläns. kikar man då på IPE så är det en 120 balk som gäller och kommer väga 100kg och va lite småjobbigt att hämta med mitt lilla 2.5m släp. Pris 2x 6m 2400kr
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 inlägg
Jag hade bara satt ändarna mot varandra, och skarvat på en regel. Och varit noggrann i just det momentet. Gillar inte själv att svetsa, och superjobbigt att lyfta upp 12 m balk som sitter ihop för övrigt.A Arne999 skrev:Jo jag har tänkte tanken oxå såklart men hängt upp mig lite på hur ja ska skarva en stålbalk? Kanske inte är så petigt. Att lyckas svetsa ihop två balkar rakt är inget jag kan lösa däremot
kikat på det men det blir inte mkt billigare och man landar då på på gränsen viktmässigt. 100kg räcker såklart men man måste tydligen a konsoler cc 1000 och det löser jag inte med takstolarna i ladan.
Undvik "fransk träskruv" finns bättre val, t.ex "Jetting skruvar" de har bättre kvalitet, är själv borrande och sitter bättre då de inte är lika "grova" i ytan som de varmförzingade "franska".M martinradbo skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer