Y
Jag tror det var sommaren 2012, annars sommaren 2013 som jag köpte massa panel som blev liggandes inomhus i kallförvaring.

Har nu reglat, ska måla dessa brädor och spika upp dom för få en ny vägg till (kall) maskinhallen.

Nu borde väl inte virket krympa något mer efter att ha legat så länge, eller hur funkar det?
- ska jag fortfarande snickra upp dom på speciellt sätt och ha i beräkningen att dom krymper sen och glipor blir större osv?

Virke krymper på grund av att vatten torkar bort.
Så det slutar röra sig när det hittat sitt jämviktsläge med sin omgivning.

Så torrt virke växer om det hamnar i en fuktig miljö och tvärtom med fuktigt virke.

I utomhuskonstruktioner följer då virket sin omgivning... Torrt på vår/sommar blött på höst/vinter

/ATW

• Gilla
rst
  • Laddar…
Y
Det är torrt ute och i virket, vad händer sen till våren/sommaren. Sväller panelen då?

Min tanke är att spika upp panelen med en spik eller tumstocks mellanrum.

Allt virke sväller och krymper med årsväxlingar, det spelar ingen roll om det är inomhus eller utomhus. Väldigt färskt virke bör naturligtvis torka, helst i det rummet där det ska användas. Tunnt virke ett par månader, tjockt virke nå¨got år. Måling och uppspikning ska ta hänsyn till att virket rör sig under året. Blir bredast i augusti/sept, smalast i feb/mars.

Y
Ifall någon läser denna tråd i framtiden så kan jag nämna att jag spikade upp brädorna med en spiks mellanrum, strax före officiell vår, och ungefär en månad senare så är avståndet mellan brädorna ungefär två spikars bredd.
- Så istället för krånglat med spikat så kunde jag lagt bräda emot bräda och fått ett lagom slutresultat någon månad senare... Såvida dom nu inte blir större sen igen men om det rör sig så mycket så undrar jag om jag inte borde haft skruv trotsallt.

De kommer svälla som mest i september...

För min del tycker jag att det är ett större problem om man använder för torrt virke som man spikar tätt, då sväller det loss vid fuktigare väderlek.
Panelade en gång en lekstuge innervägg med panel jag hade haft inomhus över vintern, även om jag försökte lämna svällmån såg väggen ut som en våg några veckor efteråt- jag fick ta bort en och en halv bräda om jag minns rätt (ca 150mm på 1500mm vägg!)

ett litet tips för att få nåt hum om hur mycket virket lever- Såga till en kloss 100x50, längd spelar ingen större roll, förvara den ett par veckor inomhus och mät den på alla kanter (mät om möjligt ända ner till tiondelar) skriv upp måtten och mät igen under olika årstider, då får du siffror att räkna med för framtida behov. Kom ihåg att tätvuxet virke och snabbvuxet virke lever olika, och ja olika träslag också förstås.

Christer

• Gilla
Krillew
  • Laddar…
Y
Nu är jag peppad att fortsätt snickra på slamfärg-byggnaden och undrar pånytt ifall det är bra eller dålig tid att göra. Kan inte säga att jag sett så många andra vara ute och snickra justnu.

Behöver jag ens analysera hurvida blött eller torrt virket är i butikens inomhuslager?
Kan jag köra ett millimeterstock-avstånd mellan brädorna, eller är det förlite?

Mikael_L
Köper du byggvirke från en brädgård är det lite halvtorrt, det kommer krympa aningens till, men inte alls lika mycket som t.ex. tryckimpregnerat gör.
Önskar du en glipa som ett blad i tumstocken så bör du lägga något som är hälften så tjockt mellan vid spikningen.

Är det lite rörelsemån som ska täckas av lockläkt sen så kan du gott köra på med tumstocken, den extra millimetern efter torkning gör absolut ingen skada

Jag undrar lite vad du tänkt, och hur.
Ska det vara bräda mot bräda, utan lock?
Är springor önskvärt, eller vill du att springorna ska gå ihop typ helt när det svällt som mest, och sen bli vad det blir när det torkat som mest? (dvs minsta möjliga springor)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.