Hej!

Jag har en dörröppning (innerdörr) där den inte passar alls som det är möblerat nu och tänkte stänga igen den. Jag kom fram till att det lättaste sättet vore att gipsa över hela väggen (3.6m lång vägg) så att dörröppningen finns kvar om jag någon dag möblerar om och vill öppna upp igen. Dessutom slipper jag problem med att försöka matcha in strukturväven som jag tror är svår att hitta.

Så till min fråga, hur många lager gips och hur tjockt gips behöver jag för detta?

Rent spontant tänker jag att det är bättre att köra med två gipsskivor för att minimera risken att något slår hål på gipset där dörröppningen var tidigare?

På väggen kommer jag sedan att vilja sätta upp en tv, dock där den befintliga väggen redan finns. Den väggen består i dagsläget av en gipsskiva ovanpå en spånskiva (eller liknande). Är detta möjligt om jag använder två lager gips? Alltså tre lager gips + spån allt som allt?

Några andra tankar/idéer?

L
Lättaste sättet är väl bara att sätta ett snyggt draperi över dörren, men jag vet att det inte var din fråga. Kan du inte hitta reglarna i väggen för att fästa upp teven på?

Ett annat alternativ är förresten att låta dörröppningen bli en jättesnygg inbyggd hylla där man kan placera prydnadsaker eller dvd:er, ställa tavlor eller så om man nu inte händelsevis har några böcker över.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har haft ett draperi nu i ett par år men det blir aldrig riktigt snyggt :/ Dessutom så behövs en liten bit av dörröppningsytan till tv så någon hylla blir nog inte så bra heller.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Jag förstår, ett sista förslag för att bespara dig så mycket arbete - du kan inte sätta teven på ett stativ som i gamla tider? Så att du slipper all ombyggnation? Det finns rätt snygga och praktiska sådana som jag själv funderar på ...

Hej!
Gjorde samma sak själv. Dock med en enkel gipsskiva, reglade lite lätt i dörrhålet innan......

Skulle ha gjort som Mercruiser. Regla lite i dörrhålet, kanske lägga en extra gipsskiva just där om det får plats, sen köra med enkelgips över hela. Men, hur ser det ut på andra sidan dörren?

B Bassrunner skrev:
Men, hur ser det ut på andra sidan dörren?
Ja, det vore intressant att veta!
Vad är det för rum där, hur tjock är väggen, hur är dörrkarm och -foder gjorda?
Kanske en bild också.
För jag tycker det verkar overkill att sätta ny gips på hela väggen. Hur stor är den för resten?

Ja det är kanske lämpligare att sätta några reglar i öppningen och sen bara en skiva gips ovanpå. Blir nog lite billigare med.

Väggen är ca 2.4m x 2.7m så inte så värst stor.

På andra sidan väggen är köket och även där kommer jag sätta upp gips.

Har dessvärre ingen bilen på det hela just nu.

EDIT: väggen är ca 10cm tjock. Tar jag av foderna så är allt i nivå med väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.