Jag har en utbyggnad som vilar på dessa stolpskor. Det är av märket "joma hero".
Betongfundamentet är väldigt kraftigt. Det är mest själva stolp/balkskorna som oroar mig, eftersom jag vill klä insidan med trippellager gips. (tak av betongpannor osv)
Utbyggnaden är på 15 kvm (yttre mått) och det är totalt 4 st. Stolpskor.
Kan jag slappna av, eller är det riskabelt?
Betongfundamentet är väldigt kraftigt. Det är mest själva stolp/balkskorna som oroar mig, eftersom jag vill klä insidan med trippellager gips. (tak av betongpannor osv)
Utbyggnaden är på 15 kvm (yttre mått) och det är totalt 4 st. Stolpskor.
Kan jag slappna av, eller är det riskabelt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns olika varianter av stolpskorna med olika lastförmåga. Det måste finnas en typbeteckning eller liknande som ger mer vägledning. När jag lite snabbt tittade på tillverkarens hemsida hittade jag sådana som klarade 20 respektive 30 kN. Med 20 kN per stolpsko räcker det inte med 4 stolpskor.
Jag förstår, vad menas med "kn"?J justusandersson skrev:
Bifogar en bild på information angående mina stolpskor. Jag tror jag har den största storleken av dem.
Det är inte jag som byggt det här. Men jag hade svårt att lita på byggjobbarnas kunskaper, därav min oro
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
kN uttalas kilonewton och är ett mått på lasten. 1 kN motsvarar ca 100 kg. Värdena i tabellen du bifogade skiljer sig åt beroende på modell. Du måste ta reda på vilken modell du har.
Okey, tack. Det är sannolikt "U-sko 50x100"som jag har. Läste i en annan tråd att de ska klara 7-9 ton styck... Men det kanske inte är sant.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, snarare 900 kg styck. Du kan räkna med att din utbyggnad representerar en last på ca 100 kN, dvs ca 10 ton. Då behöver du mer än 10 stolpskor. Det enklaste är att komplettera med andra typer av plintar som tar större last.
Det låter logiskt, men kan för min värld inte stämma. Den har stått nästan helt färdigbyggt i över ett halvår nu utan några bekymmer.J justusandersson skrev:
Att det skulle krävas 10st. Kan inte stämma.
Har du exempel på någon stolpsko som klarar en högre belastning, för jämförelsen skull?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att du angett fel beteckning. I denna länk finns en justerbar stolpsko som klarar 34 kN. https://www.joma.se/byggbeslag/stolpskor/stolpsko-justerbar-i-hojdled
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Näe, efter att noggrant jämfört och mät.J justusandersson skrev:
Jag har 100 mms varianten av Hero stolpskor.
Antingen så väger mitt hus väldigt lite (inte troligt), eller så är det fel i beräkningarna.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
De största lasterna utgörs av snö och det man kallar nyttig last, dvs inredning och människor. I jämförelse med det väger inte huset särskilt mycket. Var ligger det? Det avgör snözon och snölast.
Enligt mina enkla (mycket enkla) huvudräkning så borde utbyggnaden inte väga mer än kanske max 3 ton. Sen vilar Ungerfär 40 procent av taket på gamla huset, vilket lättar vikten. Byggnaden är ju delvis fäst i gamla huset också, vilket lättar.
Så av max 3 ton (om det nu stämmer) så borde väl kanske 2 ton vila på stolpskorna.
Jag bor strax söder om Stockholm. Snözon 2.
Så av max 3 ton (om det nu stämmer) så borde väl kanske 2 ton vila på stolpskorna.
Jag bor strax söder om Stockholm. Snözon 2.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En 15 kvm stor fristående byggnad i Stockholmstrakten borde väga ca 6 kN/kvm inräknat egenvikt, snölast och nyttig last (2 kN/kvm) dvs totalt 90 kN eller ca 9 ton. Hänger den delvis på det befintliga huset kommer situationen givetvis i en annan dager. Mer än halva vikten kan det dock knappast röra sig om.
Då är det med andra ord konstigt att den fortfarande står upp 
Menade du 9ton med alla laster inräknade?
Menade du 9ton med alla laster inräknade?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, 9 ton som mest med alla laster. Om tillbyggnaden inte används uppstår ingen nyttig last. Snölasterna kan betraktas som maxvärden under en 50-årsperiod. Takutformningen har också stor betydelse för hur man beräknar snölasten.Så det är inte så konstigt om konstruktionen inte satts på prov än. Om du vill förfina resonemanget behövs ritningar.