Det blev en IPE 100 balk som nu är upplyft. 9m och inte 11 
Räknade dock på expantionen och fick det till att balken kommer röra sig +/- 4cm förutsatt att +5grader är jämviktstempen och att det kan bli -20 och +30 (dvs dT på 25 grader)
Detta känns ju som något man bör tänka på när man sätter fast den? Att den tex tillåts röra sig .... blir ju lite knepigt men
edit: Räknat med 18u i expantionskoeffecient kanske ska vara 12 men ändå
Räknade dock på expantionen och fick det till att balken kommer röra sig +/- 4cm förutsatt att +5grader är jämviktstempen och att det kan bli -20 och +30 (dvs dT på 25 grader)
Detta känns ju som något man bör tänka på när man sätter fast den? Att den tex tillåts röra sig .... blir ju lite knepigt men
edit: Räknat med 18u i expantionskoeffecient kanske ska vara 12 men ändå
Vet inte riktigt hur du har räknat där.... längdutvidningskoeff. är ungefär 0,00001 mm/m/grad för stål och du hade en 9 m långbalk och 50 graders temp skillnad (max till min). Med detta får jag en maximal rörelse mellan max och min på 4,5 mm dvs klart mindre än vad din beräkning säger.
Eller om vi skall vara mer noggranna så är längdutvigdningskoefficienten 0,0000122 för stål med kolhalt 0,1% och 0,0000115 för kolhalt 0,85%.
Men även om vi tar maxvärdet så blir inte den totala rörelsen mer än 5,4 mm.
Mer än en faktor 10 blir det ju eftersom du skriver +/- före din rörelse.
Men även om vi tar maxvärdet så blir inte den totala rörelsen mer än 5,4 mm.
Mer än en faktor 10 blir det ju eftersom du skriver +/- före din rörelse.
Efter att ha använt traversen lite så är jag väll hyfsat nöjd men det kan alltid bli bättre.
Löpvagnen är julas variant och den funkar bra så länge man lyfter något helt i linje med balken och drar spikrakt.
Minsta lilla snelast däremot så driver den in i balken och det går trögt...
Kan någon tipsa om en löpvagn som har hjul som håller den på plats i sidled? Alternativet blir att fixa något egen hjulpar som fixar detta men...
Löpvagnen är julas variant och den funkar bra så länge man lyfter något helt i linje med balken och drar spikrakt.
Minsta lilla snelast däremot så driver den in i balken och det går trögt...
Kan någon tipsa om en löpvagn som har hjul som håller den på plats i sidled? Alternativet blir att fixa något egen hjulpar som fixar detta men...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/lopvagn-334013/
Är det den eller?
Har du tillgång till svets så är det nog relativt enkelt att montera ett par lager till på varje sida av vagnen, som håller den på spåret ...
Är det den eller?
Har du tillgång till svets så är det nog relativt enkelt att montera ett par lager till på varje sida av vagnen, som håller den på spåret ...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden