Det blev en IPE 100 balk som nu är upplyft. 9m och inte 11 :)

Räknade dock på expantionen och fick det till att balken kommer röra sig +/- 4cm förutsatt att +5grader är jämviktstempen och att det kan bli -20 och +30 (dvs dT på 25 grader)

Detta känns ju som något man bör tänka på när man sätter fast den? Att den tex tillåts röra sig .... blir ju lite knepigt men


edit: Räknat med 18u i expantionskoeffecient kanske ska vara 12 men ändå
 
Vet inte riktigt hur du har räknat där.... längdutvidningskoeff. är ungefär 0,00001 mm/m/grad för stål och du hade en 9 m långbalk och 50 graders temp skillnad (max till min). Med detta får jag en maximal rörelse mellan max och min på 4,5 mm dvs klart mindre än vad din beräkning säger.
 
ahh en faktor 10 fel när jag knappa in siffrorna... då blir det lite bättre :) kanske inget man behöver bry sig om då
 
Eller om vi skall vara mer noggranna så är längdutvigdningskoefficienten 0,0000122 för stål med kolhalt 0,1% och 0,0000115 för kolhalt 0,85%.

Men även om vi tar maxvärdet så blir inte den totala rörelsen mer än 5,4 mm.

Mer än en faktor 10 blir det ju eftersom du skriver +/- före din rörelse.
 
Den rörelsen är inget som du behöver bekymra dig om. Även det som du monterar balken emot har ju en viss längdutvidgning. Det är ju inte bara balken som rör sig.....
 
SÅ nu är den på plats och testad. Funkar superbra! Inte bästa bilden kanske men... det va sent och mörkt..

En nyinstallerad lyftanordning i ett mörkt vindutrymme med isoleringsrullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joakim_j och 2 till
  • Laddar…
Efter att ha använt traversen lite så är jag väll hyfsat nöjd men det kan alltid bli bättre.

Löpvagnen är julas variant och den funkar bra så länge man lyfter något helt i linje med balken och drar spikrakt.
Minsta lilla snelast däremot så driver den in i balken och det går trögt...

Kan någon tipsa om en löpvagn som har hjul som håller den på plats i sidled? Alternativet blir att fixa något egen hjulpar som fixar detta men...
 
Japp den är det.

Jo jag är väll inne på att svetsa lite :)

Det hade däremot inte skadat med en löpvagn till så finns det någon prisvärd bättre så
 
Jag har en ABUS löpvagn liggande som jag kan sälja billigt, tror den är godkänd för 500 kg.
Skicka PM om intresse finns.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.