ricebridge
ricebridge: [citat] dvs skrubba med Klorin.
2 svar · 3,3k läst
·
Oldboy
Oldboy: Väggarna ser ju ut att kunna vara förberedda, men taket kan bli mer komplicerat iom att det måste finnas en fungerande luftspalt.
6 svar · 3,4k läst
·
V
vincentt: Ska göra ett hål för AC röret samt att den ska fungera som friskluftventil. Sökte runt lite och hamande på något om att hålla ångspärr tät. Nu kanske det inte är hela världen, men lite utbildning är alltid bra. När jag väl borrar ,säg 120 mm hål i väggen och genom ångspärren. Måste man täta den eller är det äsch det är inte hela världen....
0 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Det är lite svårbedömt. Enklast är att utgå från att väggen som avgränsar vardagsrummet är bärande och agera efter det.
8 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Teorin bakom att lägga skarvarna på en bjälke ca 1/3 från stöden bygger på att skarven ska göras där vridmomentet är noll. En balk som ligger upplagd på flera stöd (kallas kontinuerlig) har sitt största positiva vridmoment mitt emellan stöden och sitt största negativa vridmoment (störst) över stöden. Någonstans däremellan byter vridmomentet riktning och passerar noll. När det
14 svar · 9,5k läst
·
Immobil
Immobil: [citat] Tyvärr har jag inte programmet längre.
18 svar · 28,1k läst
A
Axra99: [citat] Okej, tåls kanske att fundera på den då. Alkoven är ca. 230 bred. Jo det är ju också ett alternativ!
6 svar · 2,4k läst
tttomten
tttomten: ta polarn till hjälp att lyssna/känna vart dragfjädern slår i när du matar den upprepade gånger i botten.
3 svar · 1,1k läst
MultiMan
MultiMan: Cat Stevens komponerade men denna version är nog både först och bäst: [MEDIA=youtube]oo__EIXzAco[/MEDIA]
34 svar · 21,1k läst
lärjungen
lärjungen: [citat] Som det ser ut på bilden är det mest en kosmetisk grej. Men jag personligen tycker det skall åtgärdas för att det ser knasigt ut, och då kan man samtidigt utesluta att det rör sig om att försöka dölja felaktig lutning på tex trädäcket eller liknande. Sen kan man fundera på om detta mindre fel innebär att det finns fler fel i huset av större betydelse. Men det kan också
3 svar · 7,1k läst
·
T
Tjrex: Har det vart rejält varmt där du bor? Trät drar ihop sig och nyper runt skruven när det torkar och just då är det dumt att röra skruvarna. Bättre vänta tills trät har svält lite igen ifall du känner att några trall sitter löst och behöver nya skruv.
7 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: Sanningen är att det inte med säkerhet går att säga något om mittväggens status utan att undersöka takstolarnas dimensioner. Normalt är bara bärande väggar utritade på sektioner som ingår i bygglovsansökningar, men det kan man inte lita på. Jag är helt övertygad om att det finns mer material i byggnadsnämndens arkiv, fast det inte är digitaliserat. Ett snyggt hus är det i alla
9 svar · 7,7k läst
·
H
Häggens: [citat] Smart, tack! Den knarrar som tusan redan, kanske blir bättre utan vägg :crysmile:
3 svar · 2,3k läst
·
L
Leif i Skåne: Använd A4 rostfri trallskruv. Bäst är den för dolt montage.
2 svar · 2,5k läst
M
M@ZE: Tack för era svar Ja det är cc 120cm mellan takstolarna. Det är mest för att slippa massa spill som jag undrar.
5 svar · 1,5k läst
Bengt Svensson
Bengt Svensson: För att återkoppla så gick det åt 28 säckar och blev mellan 5-10mm tjocklek på flytspacklet. Det var lite slit och som tur var hyrde vi en större blandare. M
4 svar · 24,8k läst
J
jimbomas: [citat] Vart perfekt, skruvade allt på samma dag och valde reglar med omsorg. :)
16 svar · 19,4k läst
·
N
Nimer: Idag skulle muraren knacka bort lös puts i fasaden för att bättra på putsen där det behövdes. På ena gaveln visade sig att teglet satt löst under den putsade fasaden och att bruket mellan tegelstenarna smulade sönder fullständigt. Den tydliga sprickan har varit synlig som ett streck i putsen de fem år vi bott här och enligt tidigare ägarfamilj (som haft huset sen 1940-talet)
0 svar · 2,0k läst
·
H
Hubtingman: Tusen tack, för snabb hjälp! :)
3 svar · 1,8k läst
·
GoC
GoC: Låter som en säker fungerande lösning.
1 svar · 1,2k läst
A
Amaryllis92: [citat] Jag tänkte bara måla trappan svart och byta ut ledstängerna... Så kommer ej röra reglarna
2 svar · 1,9k läst
·
C
corre: Tak med 7graders lutning och takpapp monterat enligt tillverkarens instruktion fungerar utmärkt. Du kan med fördel lägga ett trallgolv ovanpå taken sen, som golv på terassen. Alla bygglador säljer takpappsystem som är "GDS" och fungerar bra om de läggs enligt instruktion. Annars är en svetsad gummiduk eller svetsad takpapp tätare, men troligen helt overkill för din farstukvist eftersom
1 svar · 1,4k läst
J
jonaserik: [citat] Kan kanske finnas något att använda från ett större snickeri och då är det nog GRATIS
9 svar · 4,1k läst
S
stefand: [citat] Tack. Tänkte att det kanske var nåt sånt, men hittade ingen infon det.
3 svar · 1,0k läst
Ormriauga
Ormriauga: Tack och bock för återkoppling!
4 svar · 7,5k läst
·
A
arowe17: [citat] Jag fick svar av K-Bygg igår: "Swedoor som nu mera har övertagit Dooria/kungsäter gör inte just den 525 i kungsäter serien. Deras craft 05 ser lika dan ut så offererar den istället." 3500:- inkl karmpaket.
9 svar · 11,1k läst
Rickard.
Rickard.: Är egentligen rätt pessimistisk mot epdm-taken som är riktade mot privatpersoner då dom blandar fabriksvulkade skarvar (100%täta och otroligt starka) och skarvar fogade på ungefär samma sätt som underlagsduk vilket blir lite löjligt. Men i ditt fall tycker jag det är en riktigt bra lösning, beställ en tillräckligt stor bit duk som täcker hela taket och lite till och alla uppvik och
8 svar · 4,1k läst
·
J
justusandersson: Ja, svenskt limträ har 45 mm lameller. Minsta höjden 180 mm, sedan 225, 270, 315 osv. 13000 MPa är som normalt svenskt limträ som inte är kluvet. 115x133 motsvarar konstruktionsvirke (C 24) 45x195 mm. Jag tycker det borde räcka. En max utbredd last på 800 kg/m, dvs ca 8 kN/m. Räkna med en nyttig last (vikten av människor och möbler) på 2 kN/kvm och en egenvikt på högst 1 kN/kvm så
9 svar · 3,4k läst
·
P
para: Är ju bara att vända på den typ varannat år om den hänger ner förmycket.
12 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.