mexitegel
mexitegel: Det beror ju på om man ska flagga på hel eller halv stång också. Eller om det bara är en vimpel. Ganska komplicerade beräkningar. För övrigt bör TS också göra som norrmännen och vattna sin flaggstång så kommer det bli så bra så.
18 svar · 7,3k läst
M
Macarus: Bilder brukar klargöra men nu gav de nog upphov till fler frågor än svar... ;) Lösningen med fyrkantsrören ser ju väldigt märklig ut. Någon har alltså väldigt gärna velat bygga in hängrännan och råkade ha en massa fyrkantsrör över och använda dessa som stomme för detta? Och så plåtfasad på? Inbyggnaden lär ju inte direkt se diskret ut :). Jag gissar att de
9 svar · 7,4k läst
·
N
Nahpets: Tack för info.
12 svar · 2,8k läst
·
N
noone70: Väcker den här tråden till liv igen Det hela slutade med att vi körde på limträ 90x270 cc 40cm Spännvidd blir ca 6m Efter att ha flytspacklat golvet i vardagsrummet har jag nu mätt golvet på övervåningen och som jag väntat mig så är det nedböjning av balken. Det är ju trots allt en del last nu, gips och allt är på plats, bara golv kvar Men vad som oroar mig är hur mycket det
12 svar · 2,9k läst
·
marcusdalerundberg
marcusdalerundberg: Hej, Är i farten att riva några källarväggar för att få till ett större rum. Har haft konstruktör på besök som kollat av bärighet och fått dimensioner. Då det endast var "delvis bärande" för bjälklaget för sovrummet ovanför räckte det med en stolpe i vardera ände av trapphålet. Till frågan, hur fäster jag pelarna bäst i tak och golv? På golvet ligger klinker. Pelarna är
0 svar · 2,6k läst
·
F
fredand44: Enormt stort tack för förklaringen! Tycker detta låter som en väldigt bra deal. Mvh Fredrik
2 svar · 7,8k läst
R
ronba610: Jag har fått bort de lösa stenarna nu och den befintliga lösningen var ihopskruvad L-profil av 25mm hyvlat virke :crysmile: Jag har alltså strax över 90mm att nyttja om jag tar bort virket vilket gör att Murmas 75-profil bör fungera om jag nibblar av bakre vinkeln på ovansidan. Det kan inte skada att förankra profilen i stommen som du skriver men det är nog inte nödvändigt då det
4 svar · 1,4k läst
T
thomasek: Ni med erfarenhet, finns det någon schablonfaktor på tid att lägga till vid vinterbygge? I det här fallet handlar det om takstolsresning, råspont, papp, läkt och pannor. Förutom risken för slarv när folk fryser och tycker det är besvärligt. Bygget utfördes i januari/februari. Vill förstå om det har blivit extrakostnader i samband med försening. Skulle egentligen varit färdigt i
0 svar · 560 läst
D
Dino92: hejsan behöver ideér om hur är det bäst att få den släta ytan? Och behålla värmen in ifrån med ångspärr & rätt ventilering. Det är så att jag har köpt ett hus som är i renoverings behov & som är sedan 1909 dens stomme är av dubbel murad fasad dock målad ut ifrån. In i från är den putsad och det finns lite små fukt vilket jag kommer lösa. Jag har tänkt mig att renovera
0 svar · 2,4k läst
·
J
Jyrk: Har du hittat den rätta benämningen än? Jag söker nämligen efter samma!
1 svar · 1,9k läst
P
poppe12: Hej, Jag håller på att sätta upp spontad stående panel på delar av fasaden som jag bytt. Nu tänkte jag att virket är som blötast då det kommer från brädgården och inte har torkat färdigt och kommer därför inte utvidga sig mer än den är. Men nu blir jag osäker. Jag har satt fasaden så inget av fjädern syns. dvs not och fjäder helt hoptryckt. Är det rätt som jag gjort eller
0 svar · 977 läst
Rickard.
Rickard.: [citat] Nu har jag sett att du skrivigt i flera trådar och jag gissar att andra precis som jag inte alls förstår vad du pratar om. Lägg upp en ny tråd med mer info och ett par bilder så har du betydligt större chans att få hjälp.
9 svar · 18,1k läst
A
Ahm.s: [citat] Hejsan ! Om man vill ha trappräcke, kan man borra det lätt i trappsteget av trä+stål lätt ? tackar.
35 svar · 20,2k läst
·
P
Anonymiserad 197593: [citat] Tack för ditt svar! https://www.ebay.co.uk/itm/381907428461
2 svar · 3,6k läst
·
K
Kenneth1x2: Det var i år dags att byta ut den 25-28 år gamla verandan då materialet gjort sitt och den börjat svikta betänkligt (visade sig förstås vara några ruttna skruvbjälkar). Jag kollade runt lite på nätet för att bestämma mig för rätt dimension på virket och bästa tillvägagångssätt, har ju byggt en tiotalet verandor genom åren, men bra att fräscha upp kunskapen och ta del av nya
0 svar · 1,8k läst
·
MathiasS
MathiasS: Låter tveklöst som gips. Eternit för brandskydd är inte vit, 1cm tjock och kan inte skäras med kniv. Antar att du kan se skarven mellan gips och kartong/papper på skivan också.
2 svar · 1,8k läst
Z
ZeroKnowledge: [citat] Tack för ett bra tips! Det blir ju lättast av allt.
2 svar · 1,5k läst
T
tergo: ja isolera mellan glesen
7 svar · 2,3k läst
A
Aras Gamal: Tusen tak det var jätte bra förklaring med hjälp av din länk.
2 svar · 682 läst
Stefan N
Stefan N: Hade tagit bort både plast och trä sen putsat på träulliten, det är en garanterat bra lösning som funkat i alla tider.
6 svar · 3,2k läst
·
micfor
micfor: [citat] Hej, Vi hade motsvarande situation i vårt hus från -23. Lös puts och betong knackades bort, vägg och golv lagades med kalkputs respektive betong/flytspackel. Diffusionsöppet tätskikt lades på golv, något större än duschytan, och ca 10cm upp på vägg. Sedan kakel och klinker. Beskrivning av våtrum i källare med tillskjutande fukt
5 svar · 2,0k läst
D
DPPR: Hej! :) Vi har lite planer på en icke inredd källare. Det är en liten källare på ca 15 kvm som är oanvänd. Har bilat upp golvet, ska ner med lite vattenburen golvvärme tänkte jag. Men håller på att fundera på trappan ner, det är lite dåligt med plats där vi tänkt att ha trappen. Så funderade på någon slags spartrappa? Någon som har monterat någon sådan, ni kanske har lite
0 svar · 869 läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Man måste gå till brädgården själv och välja för att få tätvuxet och rakt virke.
5 svar · 5,2k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ska du spara vikt är det sandwichelement som gäller. Cellplast + limmade skivor. Skivorna i sig blir extremt styva så det är egentligen bara anslutningen mot övriga delar man behöver få till bra. Sen är ju frågan hur mycket isolering man behöver, jag skulle överväga mer högvärdig isolering för att få ner tjockleken. Cellulosa väger mer än mineralull så det kän s lite bakvänt
2 svar · 3,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: You can look at these Youtube clips to understand more. [MEDIA=youtube]Wr3FFGcXtuc[/MEDIA] [MEDIA=youtube]I4eMWG3DQsc[/MEDIA]
11 svar · 2,8k läst
·
A
Alko: Ska kolla imorgon hur det ser ut, var krokarna är fästa. Det är iallafall tegeltak.
6 svar · 2,9k läst
·
P
Panelmannen: intressant! Är i en liknande situation och skulle uppskatta några kr/kvm för murning, putsning in och utvändigt för att få en jämförelse som håller!
16 svar · 4,0k läst
W
Walle99: Kanske ska nämna också att jag funderat på att sänka taket med ett helt fristående innertak med gipsplattor men det känns som ett lite väl stort projekt kanske..
1 svar · 3,2k läst
·
B
Bytet: [citat] Tack för svaret.
11 svar · 4,3k läst
·
B
11 svar · 4,3k läst
·
N
Nygus: Utan lim, eller limfri
16 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.