Byggahus.se

5 meter regel - funkar?

1. A
    Medlem Nivå 3
    Tänkte sätta ihop två tryckta reglar 45x145 så den blir 90x145.
    Balksko mot trävägg i ena sidan och vilande på 90-stolpe 5 meter bort.
    Det borde funka utan ytterliggare stolpte/stötta på vägen, eller?

Pidde

2. L
    Medlem · Nivå 3
    Beror ju helt på vad du ska belasta den med.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaa. Det beror väl på vad du skall ha mer, skall det bära mer än sin egen egenvikt så är det troligen för klent. Den lär väl inte knäckas om du ställer EN person som hoppar på den, men den lär svikta en hel del.

Tänker du dig att den skall bära en altan, så skulle jag gissa att du behöver en limträbalk som är minst 300 på höjden. Men det måste någon räkna på. Det finns dimensioneringsprogram på nätet.

4. A
    Medlem Nivå 3
    Som en detalj över trädäck. Som en pergola, två parallella reglar utan tyngd på.
    Ev lite ribbor som "tak" senare...

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Den kommer böjas ner bara av egenvikten tämligen omgående....

6. A
    Medlem Nivå 3
    Vad baserar du det på? Kunskap eller gissning :)

7. Bästa svaret

-RB-
    Renoverare · Nivå 13
    https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-stor-blir-nedboejningen.297641/#post-2740684
    Här finns en beräkning på ett liknande lastfall, förvisso med spännvidd 4-4.5 m men med en last på 100 kg i mitten. Där påstår Berniberg att nedböjningen enbart blir 1.9 mm.
    Jag räknade på lastfallet i sagulator (som om reglarna vore ett hyllplan med 1 kg last) och där fick jag att nedböjningen skulle vara försumbar (0.6 mm).
    Därmed sagt tror jag (här killgissar jag) att med påverkan av fukt, tänk nederbörd, så kommer det att bli en nedböjning med tiden som kommer att bli mer eller mindre synlig. Kan du gå upp i dimension på höjden så är det bättre.

Disclaimer: Jag länkar enbart till tidigare beräkningar och till en beräkningssida som heter sagulator. Jag har inte räknat på det själv. Trästrukturer är bökiga men mer information finnes på https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/dimensioneringsvarden-och-barformaga/

8. F
    Medlem · Nivå 6
    Jag skulle testa. Är ju inte så att du spenderat en förmögenhet om det skulle bli lite banan efter några år...

• Laddar…
  9. A
    Medlem Nivå 3
    Ungefär så tänker jag också :)

10. A
    Medlem Nivå 3
    Tack!

11. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Magkänsla. Så nånstans mitt mellan dina alternativ,

12. J
    Medlem · Nivå 23
    Om det bara är egenvikten som balken ska bära är det ingen fördel med två reglar. Däremot kan det ju se bättre ut. Den momentana nedböjningen bör bli ca 2 mm, men kommer att öka efterhand eftersom det är oskyddat läge utomhus, dock inte större än acceptabelt.

• Laddar…
  13. P
    Medlem · Nivå 9
    Är ju bara att vända på den typ varannat år om den hänger ner förmycket.

• Laddar…