Hej

Vi skall renovera och vill ta ner två väggar och tror att dessa är bärande.
Tror ni att väggarna mellan kök och vardagsrum är bärande?

Vi skall alltså ta bort tvättstugan och ha en öppen planlösning

Tack

• Ritning av en husplan som visar mått och layout av rum inklusive kök, vardagsrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en våningsplanslayout med markerade väggar mellan kök, vardagsrum och tvättstuga som planeras att rivas för öppen planlösning.
    Skapa konto
Är det rummet "klädvård" som ska bort? Intressant planlösning med fristående toa ;) Jag antar att den också ryker, eller? Vad är det för väggmaterial i de väggar som ska bort och de som blir kvar?

Rita in på planlösningen vilka väggar du tänkt riva.

/Fredrik

F fb35523 skrev:
Är det rummet "klädvård" som ska bort? Intressant planlösning med fristående toa ;) Jag antar att den också ryker, eller? Vad är det för väggmaterial i de väggar som ska bort och de som blir kvar?

Rita in på planlösningen vilka väggar du tänkt riva.

/Fredrik
Nej det är de två väggarna mellan kök och vardagsrum som ska ner. Jag tror att minst en är bärande.
Dvs tvättstugan skall bort.

Mellan kök och vardagsrum ligger väl det rum som är märkt "klädvård", eller??? Jag antar att det är det du kallar tvättstuga, men det kan jag ju inte veta med säkerhet, eller hur? Om det är de två innerväggarna längst till höger på ritningarna som ska bort kommer det väl att bli en nästan fristående toa kvar (rum märkt "WC" med dörr mot "Entré")?

Som sagt, markera på ritningen vad som ska bort och ange väggmaterial.

/Fredrik

Troligen är båda väggarna bärande, men det går inte att avgöra med nuvarande underlag. Eftersom det är ett enplanshus kan det också vara så att ingen vägg är bärande. Sektionsritning och teknisk beskrivning underlättar bedömningen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ditt hus ser väldigt likt ut mitt. Jag har en bärande vägg längs hela huset å det är den som är närmast ditt vardagsrum som går via badrum och sovrum.

J justusandersson skrev:
Troligen är båda väggarna bärande, men det går inte att avgöra med nuvarande underlag. Eftersom det är ett enplanshus kan det också vara så att ingen vägg är bärande. Sektionsritning och teknisk beskrivning underlättar bedömningen.
Dessa bilder har jag också.
På ena bilden står det bärande vägg, den här delen är dock på en annan del av huset, men det är ändå uppmärkt Bärande vägg.
Då borde väggarna mellan kök och vardagsrum vara märka bärande också ifall de är det?

• Arkitektritning av en hussektion som visar mått och en markerad bärande vägg.
    Skapa konto
A Axel Svensson skrev:
Dessa bilder har jag också.
På ena bilden står det bärande vägg, den här delen är dock på en annan del av huset, men det är ändå uppmärkt Bärande vägg.
Då borde väggarna mellan kök och vardagsrum vara märka bärande också ifall de är det?

• Ritning av en byggplan med måttangivelser och markerade byggsektioner.
    Skapa konto
Det är lite svårbedömt. Enklast är att utgå från att väggen som avgränsar vardagsrummet är bärande och agera efter det.

• Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.