Angående stabilitet så är det en vägg i ett sovrum/vardagsrum - inte en vägg i ett stall eller en gymnastiksal där det spelas boll mot väggen. Den ska kunna klara att man lutar sig mot den och det ska gå att hänga upp en hylla - inte att man springer med full fart och kastar sig in i den
Sen är det ju en sandwichkonstruktion med skruvad OSB och gips på vardera sidan som styvar upp den ordentligt.
Själv har jag en plattform (250 cm) som jag använder mellan två bockar att gå på när jag jobbar med huset och den har en ram av 45x45 reglar med en kortling mitt på, en OSB på 11 mm som är skruvad ca c/c 200 mm. När jag står mitt på den så sviktar det lite men håller utan problem. Hade ett tag tänkt att sätta en OSB på undersidan med för hållbarhet/styvhet men det har inte behövts.
Att sätta en 45 eller 70 mm regel är mer för att en 70 mm regel kanske inte kroknar i sig lika mycket som en 45:a men det är ett icke-problem om du skruvar skivor på den relativt fort efter att du tagit hem dem från brädgården (sen får man välja lite på hyllan så de är raka från början...) och sen för att få mer plats mellan för (ljud)isolering.
En annan anledning kan ju även vara om man har dörrkarmar på 120mm och inte 95 mm.