21 079 läst ·
34 svar
21k läst
34 svar
Reparera repa i rostfritt stål
Nu vet jag så klart inte vad du använder din diskbänk till, men jag tog för givet att det var i ett kök. Om den rostar upp för att det ligger juice på den bör du nog inte dricka den juicen hur som helstMisacsson skrev:
Det vet jag! Men har ni aldrig sett hur repor och skador på rostfritt samlat rost? En skada gör ju att diverse starka medel och juicer m. m. ansamlas och påfrestar på ett helt annat vis.
Det är ju skillnad på om det är rostfritt med korrosionshärdighet klass C1 eller C5 också. I fallet IKEA diskho har jag inte lyckats hitta uppgift på detta.
Återigen: din diskbänk kommer inte rosta sönder. Klart det är störande med en repa eller ett hack men det är bara estetiskt, livslängden är intakt.
Min rostfria diskbänk med tillhörande diskho och vask har varit i bruk sedan 1968 och har inte en enda rostfläck. Jag tror inte att du ska oroa dig. Meningen med diskbänkar är att de ska tåla vatten.Misacsson skrev:
Det vet jag! Men har ni aldrig sett hur repor och skador på rostfritt samlat rost? En skada gör ju att diverse starka medel och juicer m. m. ansamlas och påfrestar på ett helt annat vis.
Det är ju skillnad på om det är rostfritt med korrosionshärdighet klass C1 eller C5 också. I fallet IKEA diskho har jag inte lyckats hitta uppgift på detta.
Att få bort repan är i praktiken omöjligt. Att hälla i epoxi gör varken till eller ifrån.
Som redan sagts; repan har ingen praktisk betydelse. Tråkigt är det såklart om bänken är ny.
Om några år när hela diskbänken är smårepig så är löddrande stålull suveränt får att få den fin!
Som redan sagts; repan har ingen praktisk betydelse. Tråkigt är det såklart om bänken är ny.
Om några år när hela diskbänken är smårepig så är löddrande stålull suveränt får att få den fin!
Klicka här för att svara