P
Probably Wrong: Vi har precis tagit ned en skiljevägg som slutat mot yttervägg, och har hittat en liknande konstruktion. Huset är ursprungligen från 1897 men är totalrenoverat i starten av 00-talet och har då fått gjutit en platta med golvvärme. Jag hade räknat med att plattan skulle åtminstonde gå under gipsplattorna mot ytterväggen, men när jag öppnar upp så ser jag att plattan slutar följt av
7 svar · 2,8k läst
·
B
Bigfoot: Sen uppföljning: dyckertpistol hade nog varit bra. Jag testade spikplugg först och den var inget att ha. (Skallarna syntes för mycket, svårt att slå i tillräckligt långt vid profilerade lister, inte var det "bara" att skruva ur den heller när den skulle bort.) Listskruv + plugg blev bra i betong och halvbra i gips, men det var ju ganska omständigt och tidskrävande.
4 svar · 3,0k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Stryk ”lin” kanske bara oljelasyr.:thinking: Mitt staket från 1961 oljade min svärfar 1982 och det står än i dag! Får det bara soltorka mellan varje gång det blir blött.
6 svar · 7,9k läst
J
johanherrmann: Någon som vet vad jag behöver för att laga detta? Något spackel för utomhusbruk typ? Är total nybörjare, Tack Johan
0 svar · 1,5k läst
·
B
bearmaniac: Först och främst: är väggen bärande? Det är svårt att se vilka väggar som är bärande i ett elementhus, det avgörs av i vilken riktning elementen ligger (och det kan vara olika håll i olika sektioner av huset). Eventuellt kan jag ge något tips på var/hur ni kan leta om du skickar planritningar. Om det inte går att ta reda på: anta att väggen är bärande. Sen: låt en konstruktör
13 svar · 5,1k läst
·
D
Davidofsweden: Ser snyggt ut (y)
9 svar · 2,6k läst
·
I
Issec: Har tänkt att på egen hand bygga ett plank/staket runt vårt hus, och det har uppkommit en del frågetecken. Jag har tänkt bygga ett plank av ståendes 45x45 reglar 180 cm höga med 1 cm mellanrum samt avkapade toppar på 45°. Ska köra på markskruv, och har kommit fram till att det krävs 95x95 reglar, men går det bra med 180cm mellanrum eller ska jag ha kortare? Vilken slags markskruv är
0 svar · 614 läst
·
B
Bassrunner: När jag själv letade tidigare hittade jag den här länken http://smasagarnaiuppland.com/ som i sin tur länkar vidare till små sågar, bl a runt Uppsala. Jag gick dock inte vidare med mitt projekt, så jag har inte kollat närmare än så. Men det kanske kan vara en utgångspunkt?
5 svar · 4,5k läst
A
Arne999: så här ser det ut från sidan och frågan är om jag kan isolera mellan takbalkarna och få luft att cirkulera från framkant och ut på sidorna genom att borra hål i varje takregel. Blir ju dock inte så stora hål för ja vill inte försvaga konstruktionen men i nuläget är den ju lite överdriven så.... försökt rita en bild.... blir lite rörig men
3 svar · 3,4k läst
·
davveno1
davveno1: Japp, det stämmer. Ringde teknisk support och det va det enda som skiljde dom åt. En bättre, en sämre alltså.
2 svar · 3,2k läst
nino
nino: Möjligt att jag halvsov så jag inte hörde riktigt :D Nu var det här under en motviktstruckkurs men det borde väl inte spela någon roll.... och 90 kommer man knappast upp i med en sån Ska fråga vid nästa utb tillfälle
21 svar · 30,1k läst
P
Patzie: Finns olika konstruktioner , bara cellplast med flytande spån på, eller regelverk med minerallull :)
3 svar · 2,1k läst
B
bearmaniac: Utan att vara forumets främsta expert så skulle jag gissa att 5 mm djupdiff är lite i mesta laget, att bara sätta vanligt foder skulle förmodligen se lite tokigt ut. Förslagsvis sätter du en smyglist/foglist eller använder klackfoder. Det senare kan du behöva hyvla till för att få lämpligt djup på klacken.
1 svar · 2,7k läst
·
L
Lasse Morin: [citat] Jo, jag tänker på det också. Får lösa det när jag bygger altanen.
2 svar · 2,2k läst
·
M
madcarpenter: Jag gör ett test med lagningsbruk, återkommer med resultat! :)
2 svar · 2,3k läst
·
S
Stefan1972: Annars så blir ju väggblocken betydligt styvare med en stående regel också.
4 svar · 14,1k läst
L
Lazar8111: Dåså va bra
13 svar · 9,8k läst
·
L
13 svar · 9,8k läst
·
T
tobee: Tidigare ägare av vårt hus har byggt till ett garage bredvid de äldre garaget med låglutande tak. Ovanför är ett sadeltak byggt som ej belastar den gamla konstruktionen och som tar snömassornas last. Efter en mindre översvämning i den nya delen har jag blivit tvungen att riva bort fasaden på den gamla delen för att kunna byta ut blöt isolering bakom. Då väcktes idén att istället
0 svar · 1,5k läst
·
C
crazytok: Stolpsko på pinne blir ju galet svajigt! Här kommer ett par till alternativ... 1. Gräv och gjut nya plintar 2. Kanske kan man gräva ur lite på sidorna av plinten. Såga av en del av betongen med vinkelslip men låta stolpen sitta kvar upp till marknivå. Sedan fäster du ett plattjärn på vardera sida med genomgående vagnsbult eller fransk skruv, som du sedan använder för att skruva fast
18 svar · 6,8k läst
·
harry73
harry73: [citat] Det tycker jag är en konstig anmärkning. Säg nu att det skulle vara helt fel, så fel att det ska göras om. Är det då bättre att göra om plattan innan resten av huset byggs eller ska man göra det efter några år när huset står på plats. Ibland blir folk lite fartblinda och tror att det är för sent att åtgärda problem, men oftast är sanningen att det bara blir svårare
15 svar · 9,0k läst
·
H
Hammarfall: Grymt!
2 svar · 1,9k läst
·
H
2 svar · 1,9k läst
·
Rickard.
Rickard.: Då får man gå på ett inbyggt tätskikt, googla på det så kommer du få träffar från Mataki och Icopal med mer info. Men generellt så krävs det en övergjutning så jag tycker det borde finnas ett enklare sätt.
16 svar · 5,9k läst
·
A
AL91: Tusen tack för tipsen!
6 svar · 2,1k läst
F
Frida80: Ett litet tillägg om frigolit: en vän berättade idag att hans pappa isolerade utedasset med frigolit nån gång på 70talet för att även kunna använda det som ett slags jakttorn brandfarligt eller ej, det kan inte ha varit särskilt mysigt
12 svar · 6,1k läst
J
JoelN: Så bra att det löste sig. Har du någon bild på slutresultatet?
3 svar · 4,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Ja.
6 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Fast gäller inte det bara när det är oisolerad betongplatta? Här är det ju frigolit och ångspärr under. Det är kanske så att man ska använda standardreglerna med tätskikt på hela golvet med 5 cm uppvik mot väggarna? Tillägg: Såg inte att du hade ändrat ditt inlägg innan jag svarade.
2 svar · 3,4k läst
·
L
Larssp76: Jag ska precis börja bygga altan och väljer mellan vanliga skruvar och sådana där.man inte ser dem. Jag vet att det blir dyrare men skulle vilja fråga vad er erfarenhet är med sådana skruvar och gärna efter några år. Man vill ju gärna att brädorna sitter fast och inte vrider sig år 2, 3 etc Tacksam för all feedback.
0 svar · 1,4k läst
DennisCA
DennisCA: Jag kan nog ingenting om hållfasthetsberäkningar och sånt, jag har fått rekommendationer på tjockleken på åsarna av heimlaga att använda (6-8 tum) och det förråd jag planerat bygga är bara 5x5 meter så det blir bara takstolar på varje gavel. Jag har inte tänkt på dom ens som takstolar utan bara en del av gaveln. Valde åsar så man kommer bort från kraven som finns kring
44 svar · 10,6k läst
·
F
Fristad: Tänkte flytta hålet för rökstos och samtidigt ta bort rensluckan som ligger i golvnivå idag. Kommer ett nytt golv på det andra som skulle hamna 15 mm upp från nederkant renslucka. Samt att det gamla golvet är fuktskadat precis vid luckan. Är det då bara att bila ut den. Mura inifrån och ut med lecablock eller tegelsten. Och sen fylla murstocken med lecakulor upp till rökstosen? Finns
0 svar · 711 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.